Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Facebooks mystiska inbjudan till pressen i förra veckan ledde till en rad spekulationer om vad företaget skulle lansera i dag. Men det blev ingen Facebook-mobil, videoannonser eller en uppvisning av sociala medier-jättens nya campus på presskonferensen i Menlo Park på tisdagsförmiddagen.

Det blev, som flera av ryktena har handlat om, en ny sökfunktion: Graph Search – alltså sök utifrån Facebooks sociala graf.

Läs också: Facebook avslöjar hemliga planer

Nya sökfunktioner är också något Facebook-grundaren Mark Zuckerberg har pratat om ska komma.

Graph Search är designat för att visa dig svaret, inte en länk till svaret”, sa Mark Zuckerberg under Facebooks presskonferens, för att förklara skillnaden mellan vanligt webbsök och grafsök.

I grafsöket ska du kunna söka på allt som rör dina vänner, som intressen, platser de varit på, filmer de gillar, vilka som jobbar var, var de bor och mycket annat. Du kan till exempel också söka på alla foton du gillat genom tiderna, och om du träffat en vän till en vän på en fest och vill ta reda på vem det är, men bara vet att de går i skolan tillsammans.

Själva sökfunktionen kommer att ligga i topp på Facebook, och det går att filtrera och förfina sökningen genom en funktion i högerspalten. Sökresultaten rankas efter hur nära vänner man är och engagemang kring innehåll, som likes och kommentarer.

”Vi indexerar inte webben, vi indexerar den sociala grafen, som är väldigt stor och förändras hela tiden. Nära en miljon använder den varje dag”, sa Mark Zuckerberg.

Facebook kommer att börja rulla ut Graph Search till en begränsad grupp, innan det släpps till alla. Men det finns en väntelista, här. Det kommer att ges möjlighet till att titta igenom ditt innehåll innan du får grafsöket, vilket säkert är en lärdom för Facebook från när den nya tidslinjen lanserades.

Vad som visas i söket knyter an till vilka säkerhetsinställningar användarna har, där man kan välja mellan att visa sina uppdateringar för en själv, bara vänner, vänners vänner eller publikt. Vad man söker på kommer inte att visas i nyhetsflödet, menar Facebook.

Hittar du inte vad du letar efter i den sociala grafen har Facebook ett samarbete med sökmotorn Bing, som visar upp sökresultat från webben. Facebook utmanar alltså Google, men tar med sig Microsoft på tåget.

På presskonferensen presenterades också hur sökfunktionen kan användas för dejting, genom att till exempel söka på ”vänners vänner som är singlar i Stockholm”. Eller i rekryteringssyfte då man kan söka på var personer jobbar, utbildning och var de bor. Det skulle potentiellt kunna utmana dejtingtjänster och aktörer som Linkedin, och vara ett sätt för Facebook att locka till sig fler annonsörer och ge möjlighet att ytterligare rikta annonseringen.

”Det här skulle kunna leda till affärer över tid, men just nu fokuserar vi på att utveckla användarupplevelsen. Vi har haft sponsrade sökresultat ett tag och det funkar bra med det här, men vi har inte gjort något nytt för den här lanseringen”, sa Mark Zuckerberg.

Han sa också att sökfunktionen är långt ifrån klar och att det kommer ta flera år att indexera allt innehåll.
”Nästa steg är mobilt, alla språk, alla uppdateringar och Open Graph”, sa han.
Graph Search gäller alltså i dagsläget inte Facebooks mobila tjänster.

Många menar att Facebook har blivit tråkigt, och användartillväxten har stannat av. Frågan är om Graph Search kan vända den trenden. Men Facebook-aktien har varit mer populär på Wall Street de senaste veckorna. Aktiekursen har gått över 31 dollar, det närmaste den har kommit till introduktionspriset på 38 dollar vid Facebooks börsnotering i maj förra året. Och det har inte släppts några stora nyheter, förutom att det kostar 100 dollar att skicka ett meddelande till Mark Zuckerberg då förstås.

Kanske är det de ökande mobilannonserna som spelar in, och att det tisslats och tasslats om dagens lansering.

Aktiekursen gick ner en stund under presskonferensen och låg som lägst på 29,88 dollar, för att sedan gå tillbaka till strax under dagens inledningskurs på 30,62 dollar. Vid Nasdaq-börsens stängning landade kursen på 30,10 dollar, ett tapp på 2,74 procent under dagen. Marknaden svarade alltså negativt på dagens lansering.

Nästa större nyhet från Facebook är resultatet för fjärde kvartalet förra året, som kommer i slutet av januari.

Läs mer: Zuckerberg: ”Aktiens prestation är en besvikelse”

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar