Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Så var mikrobloggen Twitters nya profilsidor här. Jag har skrivit om det innan på Silicon Valley-bloggen, att Twitter på många sätt närmar sig Facebook i sin design.

Just den nya personprofilsidan har det kommit rapporter om att Twitter har testat för en del användare de senaste månaderna. Den är väldigt lik Facebooks nya design i nyhetsflödet och har en hel del likheter med Facebooks profilsidor.

Liksom på Facebook kan man välja en toppbild samt en profilbild för sin Twitter-sida. Det kunde man även tidigare, men nu sträcker sig bilden till kanterna av sidan och profilbilden ligger till vänster istället för över den andra bilden.

Information om personen presenteras på vänstersidan, Twitter-flödet ligger i mitten och trender och rekommenderade konton till höger. De senare har alltså bytt plats från vänster till höger sida, jämfört med den tidigare designen.

profiles_flotus_new
Den nya profilsidan ovan vs den gamla nedan.

Michelle Obama

Det går också att se sina bästa tweets, det vill säga dem som har röjt mest engagemang från andra användare, och att ”pinna” fast en favorit-tweet högst upp på sin profilsida.

Går du in på andras profiler kan du numera välja om du vill se personens alla twitterinlägg, inlägg med foton och videoklipp eller inlägg och svar.

I dagsläget har ett fåtal användare fått uppdateringen, som kommer att börja rullas ut till alla under de kommande veckorna.

Än så länge handlar förändringen bara om profilsidor, men troligt är att även nyhetsflödet kommer få en uppdatering. Twitters strategi att närma sig Facebooks utseende är säkert en strategi för att få fler att förstå sig på tjänsten. Den nya designen fokuserar på större foton och enklare ingångar till olika delar av mikrobloggen – allt för att försöka locka till sig nya användare.

LÄS MER: Twitters användartillväxt är en besvikelse
LÄS OCKSÅ: Vill Twitter göra en Facebook – del 2 och 3?

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson