Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

På onsdagskvällen kom Twitters första rapport som börsbolag. Omsättningen överträffade förväntningarna och landade på 243 miljoner dollar för fjärde kvartalet 2013, vilket motsvarar en intäktsökning på 116 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Nettoresultatet slutade i förlust med 511 miljoner dollar, jämfört med en förväntad förlust på 245 miljoner dollar.

Twitter-aktien rasade på eftermarknaden på onsdagskvällen och var nere i nära minus 18 procent.

Det negativa resultatet var säkerligen en bidragande orsak, men även användartillväxten som bromsade in ytterligare.

Twitter har haft problem med användartillväxten de senaste kvartalen, men det fanns en förväntan kring att det skulle vända efter börsnoteringen.

Mikrobloggen har ofta fått kritik för att den kan vara svår att förstå, både hur man ska använda tjänsten och vad den ska användas till. Något Twitters vd Dick Costolo själv uppmärksammade under onsdagens resultatsamtal.

”Det är mycket vi kan göra för att märkbart förbättra användarupplevelsen”, sa han.

Han sa också att företaget planerar att förändra och förenkla tjänsten för att göra det lättare för nya användare. Det handlar bland annat om att man ska kunna upptäcka innehåll utifrån olika ämnen och delta i dem diskussionerna.

Twitter har dock redan gjort några åtgärder sedan tidigare, som att uppdatera sin ”upptäcka”-funktion och sökfunktion, men det verkar inte ha gett något riktigt resultat.

Twitter avslutade förra året med 241 miljoner aktiva användare per månad, varav 184 miljoner i mobilen. Det är liten ökning jämfört med de 232 miljoner aktiva användare som redovisades efter kvartal tre. En jämförelse Mediabistro-bloggen AllTwitter har gjort är att Twitter efter kvartal tre förra året hade växt med lika många användare på ett år som Facebook hade gjort under sex veckor, även om sociala mediejättens användartillväxt också har börjat bromsa in.

Under året ökade antal användare på Twitter med totalt 30 procent. Per kvartal har tillväxten minskat från 10,3 procent första kvartalet, till 6,9 och 6,4 under andra och tredje kvartalet. Och fjärde kvartalet slutade med en tillväxt på 3,8 procent.

Twitter tappade även i det man kallar ”timeline views”, som är Twitters version av sidvisningar, vilket innebär att besöken på plattformen har gått ner. Däremot sa Dick Costolo att kvalitén på engagemanget kring tweets har gått upp. Ett exempel på det är att användarna tittar mer på så kallade trådade konversationer, där de kan följa kommentarer på ett Twitter-inlägg.

LÄS MER: Twitter rasade tungt efter första delåret

LÄS OCKSÅ: Facebooks resultat sätter press på Twitter

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar