Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Mikrobloggen Twitter har problem med användartillväxten och det är ingen nyhet att många tycker att tjänsten är otillgänglig och svår att använda. I förra veckan sa Twitters vd Dick Costolo att bolaget experimenterar med olika lösningar för att förbättra användarupplevelsen.

En sådan lösning skulle kunna vara det teknikpublikationen Mashables redaktör Matt Petronzio stötte på i veckan. När han gick in på sin Twitter-profil hade den ett nytt upplägg som närmar sig hur Facebook och Google Plus ser ut, med profilfotot till vänster och större puffar för inlägg som är placerade horisontellt istället för ett vertikalt flöde.

TwitterLayout1Skärmdump: Matt Petronzio/Mashable

Även listan med ens följare och när man söker på användare såg annorlunda ut med puffar bredvid varandra och större bilder. ”Hem”-sidan, där man ser andras inlägg i ett långt flöde, såg dock likadan ut som den gör nu.

Den nya lösningen skulle innebära en stor redesign av Twitter om den rullas ut. Och det kan vara ett smart drag att närma sig Facebook i utseendet för att locka till sig fler användare och lätta på trycket från marknaden som vill se tillväxt.

Samtidigt ligger det en styrka i att tjänsterna är olika och blir Twitter för likt Facebook kan det ställa till problem, vilket Matt Asay skriver om på teknikpublikationen Readwrite. Detsamma gäller vice versa, då Facebook gärna vill muta in nyheter med den nya appen Paper och nyhetslistor i högerspalten, något som hela tiden har varit ett starkt område på Twitter.

På Facebook hänger man med sina vänner och på Twitter läser man nyheter. Nja okej, riktigt en så hårdragen uppdelning är det det väl inte, men lite åt det hållet. I vilket fall skulle det nog vara bättre för de båda nätverken att satsa på att utveckla sina egna tjänster, snarare än att kopiera varandra.

LÄS MER: Twitters användartillväxt en besvikelse

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson