Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Twitter jobbar aktivt med att förändra utseendet och upplägget för mikrobloggen, säkert också för att försöka förenkla för nya användare då tröskeln är hög för att komma igång med tjänsten.

I mitten av februari rapporterade Silion Valley-bloggen om att Twitter experimenterar med ett nytt redesignat upplägg för Twitter-profiler på webben, som närmar sig hur de sociala nätverken Facebook och Google Plus ser ut. Något som nu även testas i Twitters mobilappar.

I onsdags var det dags för en skarp uppdatering av Twitters mobilappar, men inte av redesignen som jag skriver om ovan utan nya funktioner för IOS- och Android-appen. Dels handlar det om att kunna tagga foton med namn på upp till tio personer, dels om att lägga upp till fyra foton i ett twitter-inlägg.

Uppdateringen innebär också att användarna behöver göra ett aktivt val i de personliga inställningarna på Twitter om de vill tillåta att bli taggade i foton eller inte. När du taggas i ett foto skickar Twitter ett meddelande och berättar det, men själva inställningen står från början automatiskt på att du har godkänt att folk taggar dig i foton.

Det dröjde bara några timmar efter onsdagens uppdateringar innan några Twitter-användare började rapportera om att den så kallade retweet-knappen, den du kan skicka vidare twitter-inlägg med, istället var en share-knapp (dela-knapp). Det twittrade Eli Langer på CNBC om. Liksom med redesignen är det något nytt Twitter testar och visar för några få användare på mikrobloggen. Och själva processen med att skicka vidare en tweet ser likadan ut som förut, där du kan välja att skicka vidare den med en kommentar eller utan.

Twitter experimenterar med flera olika nya lösningar, och Facebook och Twitter är hela tiden inne och klampar på varandras områden. Till exempel satsar Facebook på nyheter och Twitter alltså allt mer på design som känns igen från Facebook.

LÄS MER: Vill Twitter göra en Facebook?

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson