Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det ryktade nya ”platta” operativsystemet för Iphone och Ipad blev verklighet under måndagens keynote på Apples utvecklarkonferens WWDC. Liksom den förutspådda internetradiotjänsten, ett nytt operativsystem för Mac-datorer och en ny Macbook Air.

Men överraskningarna uteblev, förutom en ny version av proffsdatorn Mac Pro som håller på att utvecklas och kommer vara tio gånger snabbare än sin föregångare när den kommer ut.

LÄS MER: Apples tysta lek avslöjas i dag

Liksom Google satsar Apple på att deras operativsystem, OS X för datorer och IOS för Iphone och Ipad, allt mer ska kunna synkas med varandra. Och med en webbversion av tjänsten Iwork för Icloud, med programmen Pages, Numbers och Keynote, så tar Apple upp kampen med Google Docs/Drive och Office 365 från Microsoft.

Det är första gången som Apples mobila operativsystem IOS får en rejäl omgörning, sedan det lanserades 2007, och bolaget vill att nya IOS 7 ska kännas som att användarna får en ny telefon.
”Det här är den största förändringen av IOS sedan vi introducerade Iphone”, sa Apples vd Tim Cook på scen.

Ryktena om en plattare design stämde mycket riktigt (även om det inte blev väldigt platt), och borta är ljuseffekter och upphöjda knappar med skuggor. Men de dova och matta färgerna som har visats upp i en del skisser stämde inte, utan istället går färgpaletten i klara lysande färger som rosa, blå, grön, turkost och gult tillsammans med en hel del vitt och lite svart.

Typsnittet har ändrats till Helvetica Neue, ikonerna är nya och utseendet på Apples egna appar som kalendern, mejl, och väder är nytt. Ikoner och de olika lagren med information i appar är genomskinliga, vilket skapar en suddighet och samtidigt ger användaren en 3D-effekt från sidan. Och app-ikonerna har beskrivits som att de ”flyter runt”.

Avbildningar av verkligheten, som stygn, läder och anteckningsblock är borta, förutom vädereffekter som regn och snö i väderappen (som förövrigt lite liknar Yahoos väderapp, vilket The Next Web uppmärksammar).

Designen i IOS 7 är den största förändringen, men det finns även nya funktioner som till exempel filter i kameran, att kunna organisera foton efter händelser och tidsangivelser och att dela med sig av foton och videoklipp till sina kontakter via tjänsten Airdrop. En annan ny funktion är multitasking, där flera appar kan vara aktiva samtidigt, vilket är något som redan finns hos en del konkurrenter (här finns en analys av annat som liknar konkurrenternas).

Det kommer även en uppdatering av röstassistenten Siri, som har en ny röst med både en man och kvinna och kan utföra kommandon på mobilen som att höja och sänka ljuset och läsa upp ditt senaste meddelande. IOS 7 kommer även att kunna integreras i en rad bilmodeller från 2014.

Vill du se bilder på nya IOS 7? Här finns ett bildspel från CNET.

Apple lanserade också internetradiotjänsten Itunes Radio, som det har snackats om en del innan, och som är integrerad i nya IOS. Den har över 200 radiostationer och kan kopplas till ett Itunes-bibliotek. Än så länge är radiotjänsten bara tillgänglig i USA, och är gratis med annonser och annonsfri med ett Itunes Match-konto.

Apple, som har anklagats för att ha tappat sin innovationskraft, ville visa var skåpet ska stå under keynoten. Och med ett citat från marknadschefen Phil Schiller är det tydligt att bolaget ändå har tänkt över kritiken.

”Att vi inte kan innovera mer, my ass”, sa han på scen.

Det nya operativsystemet togs emot med blandande reaktioner från utvecklarna på WWDC och på Twitter. Vissa gillade det starkt, och andra var mer tveksamma. Joachim Bengtsson, svensk utvecklare som har åkt hit för WWDC, svarade på Twitter att det är ”polariserat” på plats.

Spretigt, skrev utvecklaren Max Rudberg:

Det dröjer till hösten innan nya IOS 7 når marknaden. Troligt är att det kommer med en ny Iphone, och det gäller att Apple har något bra att komma med för Samsung har en stark position på marknaden för smarta mobiler. Och Apples försäljning av Iphone bromsade in under det senaste kvartalet.

Men först är det utvecklarnas tur att sätta tänderna i IOS 7, vilket Apple hoppas mycket på. WWDC är just till för utvecklarna, och att de ska få ta del alla produktnyheter i några dagar och känna sig inspirerade att gå hem och utveckla nya appar.

Hittills har Apple betalat ut tio miljarder dollar, cirka 68 miljarder kronor, till utvecklarna med appar i App Store och mer lär det bli. Apple har numera nått 50 miljarder nedladdningar, jämfört med Google Plays 48 miljarder.

LÄS MER: Googles och Apples race om nedladdningar

Det var inte bara ett nytt IOS som lanserades på WWDC, utan även nästa generations operativsystem för Mac-datorer – OS X 10.9 Mavericks. Det kommer bland annat med en integration för Apples karttjänst Maps, och med en rad nya funktioner som flikar i Finder och en funktion för att tagga olika dokument med nyckelord i datorn (likt det man till exempel gör med blogginlägg eller i anteckningstjänsten Evernote).

Till OS X 10.9 Mavericks kom nya Macbook Air, med Intels nya lågenergiprocessor Haswell och 40 procent snabbare grafik.

”11-tumsdatorn får nio timmars batteritid (åtta timmars film via Itunes), 13-tums får tolv timmar (tio timmars film)”, sa Schiller på scen.

Ny Mac Pro som visades upp på WWDC efter presentationen.

En nyhet på måndagens keynote var en ny Mac Pro, som Apple jobbar på och visade upp för att kittla utvecklarna med. Den är rund, svart och ser annorlunda ut, och ska vara tio gånger snabbare än sin föregångare.

Om dagens lanseringar räcker för att Apple ska få ny fart återstår att se. Marknaden svarade i alla fall på presentationen med att aktiekursen droppade något, och slutade på 0,66 procent ned och 438,89 dollar när Nasdaq-börsen stängde på måndagen.

Vill du läsa mer om nyheterna från WWDC? Här finns en liveuppdatering från keynoten.

Och här finns en lista på teknikbloggen The Next Web med allt som lanserades.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson