Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Facebook går som tåget. Det har inte minst visat sig i de stora uppköpen den sociala nätverksjätten har offentliggjort under första kvartalet. Först meddelandeappen Whatsapp och sedan virtual reality-bolaget Oculus. Två köp som dock ännu inte är godkända och klara.

På onsdagskvällen presenterade Facebook sitt resultat för första kvartalet i år och fortsätter att imponera.

Omsättningen ökade med hela 72 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det innebär 2,5 miljarder dollar (nära 16,5 miljarder kronor) i intäkter, varav 59 procent kommer från mobilannonser jämfört med 53 procent under förra kvartalet.

Totalt ökade annonseringsintäkterna med totalt 82 procent år till år, den största ökningen Facebook har haft på tre år.

Men det är inte slut där. Facebook slog Wall Streets förväntningar även för vinsten som nära tredubblades jämfört med första kvartalet 2013, från 219 miljoner dollar till 642 miljoner dollar netto.

Facebooks tillväxt i mobilen har gått stadigt uppåt. Det här kvartalet står den för 1,3 miljarder dollar i intäkter, förra året vid samma tid för 337 miljoner dollar.

En nyhet var att Facebooks aktiva användare i mobilappen nu har passerat en miljard per månad. Medan Instagram och Facebooks meddelandeapp Messenger-app har 200 miljoner aktiva användare per månad, berättade Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg under onsdagskvällens resultatsamtal.

– Vår prioritet är att få dem (Instagram och Whatsapp) till en miljard användare och vi fortsätter att fokusera på det innan vi fokuserar på att tjäna pengar på dem, sa Mark Zuckerberg.

Däremot har appen Paper, som främst innehåller nyheter användare delar på Facebook, inte tagit fart.

Den totala användartillväxten fortsätter, om än i lägre takt, och 802 miljoner medlemmar använder Facebook varje dag jämfört med 757 miljoner förra kvartalet. Aktiva användare per månad börjar närma sig 1,3 miljarder, en ökning med nästan 15 procent på ett år. Tillväxtmarknaderna är främst Sydamerika, Afrika och andra länder utanför USA, men det är inte där Facebook tjänar de stora pengarna.

I samband med dagens resultat meddelade Facebooks ekonomichef David Ebersman att han lämnar bolaget. Skälet är att han vill gå tillbaka till vårdbranschen och han lämnar den sociala nätverksjätten med flaggan i topp. Ersätter honom gör David Wehner som i dag ansvarar för investeringar och affärsplanering på Facebook.

Men frågan är hur länge Facebook kan hålla i. Den sociala nätverksjätten är med all säkerhet högst medveten om konkurrensen från andra meddelandeappar och annonsjättar som Google. Det är också därför man köper appar som Whatsapp, som nu har över 500 miljoner aktiva användare. Under resultatsamtalet kom det också fram att bolaget jobbar med flera nya appar, främst inom privata konversationer.

– Vi tar fler steg mot privat innehåll och det är ett område som växer mycket, sa Mark Zuckerberg.

Med det försökte han motivera Facebooks strategi att jobba med olika appar för olika saker. Något som visade sig för ett par veckor sedan då Facebook började tvinga användarna in i Facebook-appen Messenger för att skicka meddelanden.

Hans kollega och Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg bekräftade också att Facebook jobbar med ett mobilt annonsnätverk.
– Vi är i ett tidigt teststadium av ett mobilt annonsnätverk. Vi ser en möjlighet att förbättra relevansen för de annonser folk ser på och utanför Facebook. Men det är väldigt tidigt och vi har bara börjat testa, sa Sheryl Sandberg.

Det har tidigare i veckan gått rykten om att annonsnätverket ska presenteras på Facebooks utvecklarkonferens den 30 april, men Sheryl Sandbergs ord antyder att det kanske inte blir så. Silicon Valley-bloggen kommer att vara på plats och rapportera från konferensen som äger rum i San Francisco i nästa vecka.

Marknaden svarade positivt på Facebooks rapport och aktiekursen på Nasdaq tog ett skutt upp med drygt tre procent på eftermarknaden.

LÄS MER: Facebook tvingar på användare meddelandeapp

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson