Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I november förra året lanserade Facebook en ny version av sin meddelandeapp Facebook Messenger. Den är fristående från den vanliga Facebook-appen, och användare som laddade ner eller uppdaterade meddelandeappen i mobiloperativsystemen Android och IOS fick istället en knapp i den vanliga appen som ledde till den.

Nu tar Facebook nästa steg mot att medlemmarna bara ska använda sig av Facebook Messenger-appen för att skicka meddelanden till sina vänner. Eller rentav tvingar Facebook dem att göra det.

Facebookanvändare har börjat få notifieringar om att de inte längre kan skicka och och ta emot meddelanden i Facebook-appen, utan måste ladda ner Facebook Messenger. I och med det får de också knappen i den vanliga Facebook-appen som går direkt till meddelandeappen.

Två veckor får användarna, som har fått notiferingen, på sig att ladda ner Facebook Messenger. Och alla kommer slutligen att tvingas in i den nya lösningen. Det enda sättet att komma undan är att ha gamla versioner av Android och IOS som inte klarar av Messenger-appen, att använda Facebooks mobilsajt eller appen Facebook Paper.

Varför gör då Facebook den här förändringen? I ett samtal som Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg hade med teknikbloggen Techcrunchs skribent Josh Constine i november sa han att det handlar om att ”ge användarna en en mer fokuserad upplevelse”.

Josh Constine skriver att Facebook tycker att meddelandefunktionen i den vanliga appen är ”långsam, begravd och suboptimal”. Jag tror dock inte att många av användarna ser det så. De är vana vid att kunna göra allt i samma app och brukar överlag vara känsliga för förändringar i nätverket.

Facebook vill säkert även nå fler användare med sin separata meddelandeapp, särskilt som konkurrensen i den kategorin av appar är stor. Det var också en av anledningarna till att Facebook köpte meddelandeappen Whatsapp för hela 123 miljarder kronor i februari i år.

LÄS MER: Facebook gör nästa drag i spelet om meddelanden
LÄS OCKSÅ: Facebook köper meddelandeapp för 123 miljarder kronor

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar