Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

När Facebook köpte Instagram för 1 miljard dollar 2012 tappade många hakan. Och det ryktade budet på 3 miljarder dollar för appen Snapchat var en ögonbrynshöjare.

Trodde vi ja.

På onsdagskvällen drämde Facebook till med att köpa Whatsapp för 19 miljarder dollar, alltså drygt 123 miljarder kronor! Det är en väldigt hög köpesumma för en meddelandeapp som drivs av ett bolag med 50 anställda.

I de 19 miljarderna ingår 4 miljarder dollar i kontanter, 12 miljarder dollar i Facebook-aktier och ett värde på 3 miljarder dollar i så kallade inlåsta aktier – restricted stock units – till Whatsapps anställda. Totalt motsvarar summan nära 10 procent av Facebooks värde.

Whatsapp har sitt huvudkontor i Mountain View här i Silicon Valley och har sedan starten 2009 inte gjort så mycket väsen av sig. Däremot har appen många användare, närmare bestämt 450 miljoner aktiva användare per månad varav 70 procent av dem är aktiva varje dag. Och den är populär bland unga.

facebook-whatsapp-4_610x324KÄLLA: Facebook

18 miljarder meddelanden i skickas i Whatsapp varje dag, vilket är hack i häl med sms som uppgår till runt 19 miljarder per dag.

Funktionerna i Whatsapp är få – du kan skicka gratis textmeddelanden, ljudinspelningar, bilder och videoklipp till en person eller en grupp och det är allt. Det finns inga annonser i appen och första året är den gratis. Efter det betalar du 1 dollar per år. Men vilka intäkter det faktiskt har gett Whatsapp finns ingen uppgift på.

Riskkapitalbolaget Sequoia Capital satsade 8 miljoner dollar, cirka 52 miljoner kronor, i Whatsapp 2011 och är ensam investerare i bolaget. Det är den officiella siffran i alla fall, men enligt CNN Money handlar det snarare om totalt 60 miljoner dollar, cirka 390 miljoner kronor. Oavsett hur mycket det är har Sequoia gjort en riktigt bra affär och säkert firat rejält. Whatsapp-köpet är det största genom tiderna för ett bolag som lever på riskkapital.

I ett konferenssamtal sent på onsdagskvällen sa Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg att Whatsapp ska fortsätta jobba som ett självständigt team, liksom Instagram har gjort efter uppköpet 2012. Whatsapp startades 2009 av Brian Acton och vd:n Jan Koum som kommer att fortsätta driva det. Efter köpet går Jan Koum också in i Facebooks styrelse.

Enligt ryktena ska Facebook som sagt ha försökt att köpa Snapchat för 3 miljarder dollar i november, vilket också är en meddelandeapp men där bilderna man skickar försvinner efter mottagaren har titta på dem. Mark Zuckerberg lyckades dock inte med Snapchat-köpet och Whatsapp har säkert länge varit en het kandidat på hans lista.

Uppvaktningen ska, enligt rykten, ha börjat för två år sedan. Då blev det inget, men kontakten upprätthölls. Just den här dealen pratade Mark Zuckerberg och Jan Koum om över en middag så sent som den 9 februari. Och på alla hjärtans dag den 14 februari återkom Jan Koum till Facebook-vd:n och tackade ja till budet.

Google har också varit intresserat av Whatsapp och nu vann Mark Zuckerberg den fajten. Det verkar heller inte finnas så många andra stora appar för honom att köpa. Exempelvis skriver den finska mobilanalytikern Tero Kuittinen på Twitter att andra populära meddelandeappar som Line, Kakao och Wechat inte är till salu, men nu äger Mark Zuckerberg en konkurrent till dem.

På Whatsapps företagsblogg försäkrar man sina användare om att köpet inte innebär några förändringar i appen och att annonser inte är aktuellt.

”Att tjäna pengar kommer inte vara en prioritet för oss. Vi fokuserar på tillväxt”, sa Jan Koum under ett konferenssamtal på onsdagskvällen.

”Personligen tror jag inte att annonser är rätt sätt att tjäna pengar på ett meddelandesystem”, sa hans nya chef Mark Zuckerberg under samtalet.

Det återstår att se vad som händer på intäktssidan, för annars är 19 miljarder dollar svåra att motivera för Facebook i det långa loppet.

Men det är så klart inte bara, eller ens främst för kommande intäkter som Facebook köper Whatsapp. ”Kan du inte besegra det så köp det”, är en troligare anledning. Med Whatsapps 450 miljoner användare är det en stor konkurrent till Facebook, och användarantalet har dubblerats på bara ett år.

Jan Koum sa i konferenssamtalet att 1 miljon nya användare registrerar sig i appen varje dag. De flesta av dem finns utanför USA, på marknader där Facebook säkert vill ha en större täckning. Många av användarna är dessutom unga, en grupp som Facebook sägs ha tappat engagemanget från.

Mark Zuckerberg verkat övertygad om att Whatsapp är på väg mot 1 miljard användare inom kort, och med 1 miljon nya som tillkommer per dag skulle det vara möjligt.

messaging-internationalKÄLLA: Karta sammanställd av teknikpublikationen Techcrunch med data från Onavo

Köpet handlar också om Facebooks vilja att dominera på mobilområdet. Silicon Valley-profilen Kara Swisher, som driver teknikpublikationen Recode, menar att det handlar om att Facebook inte har något eget mobilt operativsystem.

”Vi har nu etablerat ett prisgolv för vad det kostar att inte ha ett mobilt operativsystem i en värld där ett mobilt operativsystem har väldigt stor betydelse mycket i dessa dagar”, skriver hon i en analys på Recode.

Facebook misslyckades ju också med sin satsning på ”Home” som släpptes i april 2013 – en app som lägger sig över operativsystemet Android och tar över mobilens hemskärm.

Sociala medier-jättens strategi lutar numera mot att sprida ut sig så mycket som möjligt mobilt. Det visar nylanseringen av Messenger-appen och den nya nyhetsappen Paper, samt köpet av fotoappen Instagram.

En ytterligare aspekt kring köpet av Whatsapp är fotona. Över 500 miljoner foton skickas via Whatsapp varje dag, ett antal som är större än alla foton på hela Facebooks plattform (i snitt 350 miljoner foton laddas upp på Facebook varje dag). Facebooks vilja att erövra foton visade sig också i köpet av Instagram där det delas 55 miljoner foton per dag, och försöket att köpa Snapchat där det skickas 400 miljoner ”snaps” (bilder) varje dag.

Marknaden reagerade på nyheten om Facebooks köp av Whatsapp med att Facebook-aktien gick ner med fem procent på eftermarknaden, för att sedan återhämta sig till minus 2,6 procent.

LÄS MER: Facebook gör nästa drag i spelet om meddelanden
LÄS OCKSÅ: Apparna unga flockas runt

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson