X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

…men har fått över 50 procent ettor av fem möjliga i betyg.

Det var den 12 april som Facebooks nya ”Home” lanserades i Google Play för Android-appar. Det fungerar så att Home lägger sig som ett lager över operativsystemet och tar över telefonens hemskärm.

LÄS OCKSÅ: Så fungerar Facebooks ”Home”
LÄS MER:
Facebook-telefonen som inte är en telefon

Först fanns Home bara tillgängligt i USA, men sedan den 16 april går det även att ladda ner i Europa. Över en halv miljon nedladdningar, och en dryg vecka efter lansering, har den hittills landat på 2,2 i snittbetyg i Google Play-butiken. Det utifrån runt 11 500 recensioner.

För att jämföra hur en halv miljon nedladdningar står sig i konkurrensen ger teknikbloggen The Next Web Instagrams Android-app som exempel. Den fick en miljon nedladdningar på ett dygn när den lanserades i april förra året. Men då ska man komma ihåg att Home än så länge bara fungerar på fyra utvalda Android-telefoner, och Facebook-telefonen HTC First är inte medräknad i siffrorna.

Det har hänt flera gånger när Facebook lanserar nya funktioner och tjänster att användare inte alls är nöjda i början. Som jag har skrivit innan är Home en snygg lösning, men är man inte en inbiten Facebook-användare och vill att det ska vara det första man ser när man öppnar telefonen så kan det säkert känns lite påträngande. Borta är hemskärmen med appar, och istället möts man av det Facebook kallar ”cover feed”, där foton och statusuppdateringar från ens vänner visas på mobilskärmen.

Nu återstår att se om användarna vänjer sig den här gången. Men det är en aggressiv satsning Facebook gör och Home ska uppdateras varje månad. Funktionen ”chat heads”, där den man chattar med för stunden i meddelanden lägger sig som ett litet huvud på skärmen i Facebooks appar och i Home, har även kommit till Iphone och Ipad-appen.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson