Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Jag möter Peter Carlsson i Tesla Motors reception. Han är på språng då han har ett tjuogtal svenska entreprenörer som står och väntar på honom i fabriksentrén lite längre bort. Det blir ett par grupper i månaden som han vallar runt här i elbilstillverkarens fabrik i Fremont, Kalifornien.

– Det är lite lättare här nu när det går plus, säger han när vi går mot gruppen och syftar på att Tesla går med en liten vinst för första gången sedan starten för tio år sedan.

– Det är lätt att glömma bort att det var tufft under lång tid, fortsätter han.

Peter Carlsson jobbar sedan i juni 2011 som chef för supply chain på Tesla Motors, vilket innebär all logistik både in till fabrik och leveranserna ut till kund samt alla inköp och kvalitén i material och komponenter. Dessutom är han ansvarig för försäljnings- och verksamhetsplanering. Han blev headhuntad till tjänsten av Teslas rekryteringschef och flyttade till Kalifornien från Singapore, där han jobbade för en stor leverantör av halvledare. Beslutet att hoppa på gick snabbt när han träffade Teslas grundare Elon Musk, även om han också hade jobbmöjligheter på Apple.

– Men det är inte alltid lätt att jobba nära honom, du förväntas vara redo att ta action dygnet runt, säger Peter Carlsson.

Elon Musk är Silicon Valleys ”darling” och driver, förutom Tesla, SpaceX där han producerar rymdfarkoster för bland andra Nasa. Och hans senaste koncept med det supersnabba transportsättet Hyperloop, som har röjt en del uppmärksamhet.

– Vi har fått en massa samtal hit om folk som vill investera i det även om Elon klart har uttryckt att han inte kan engagera sig i detta projekt, säger Peter Carlsson.

LÄS MER: Musks Hyperloop ska gå snabbare än ljudets hastighet

Vi är framme hos gruppen, som består av svenska startup-företag som är på Silicon Valley-besök och deltar i Almi Företagspartners och CBI:s (Center for business innovation) program Born Global, och går in i själva fabriken som Tesla köpte av Toyota 2009. Rundturen ska börja med ett tåg som kör oss igenom delar av lokalerna och Peter Carlsson gör klart från början att vi inte får fota.

Han inleder först med att berätta om sin tid på Tesla.
– De första 18 månaderna var de tuffaste i min karriär, säger han.

Ibland är det svårt att förstå hur folk har orkat jobba vidare, menar han, men berättar att många är aktieägare själva och därför vill se företaget komma på fötter.

Tesla Motors startades för tio år sedan och har gått på knäna länge. Bolaget har tagit in kapital elva gånger och börsnoterades på Nasdaq i juni 2010. Men så i år kom de första två lönsamma kvartalen, ett resultat av att produktionen och försäljningen av sedanen Model S kommit igång.

I tillverkningsplanen ligger också sjusittsmodellen Model X som, enligt Peter Carlsson, beräknas komma igång i slutet av 2014 och komma ut på marknaden under 2015.

– Elon har en stor familj, säger han.

Näst på tur efter Model X finns en serie ”generation 3”-bilar, som är tänkta att ha ett lägre pris.

– Som det ser ut nu kan vi lansera Gen 3 under 2017, säger Peter Carlsson.

Model S är en dyr bil för att vara i USA. Priset börjar på 63 000 dollar (efter en skatterabatt på 7 500 dollar), cirka 420 000 kronor. Men snittpriset för bilarna som säljs är drygt 90 000 dollar, cirka 600 000 kronor, och då ingår ett antal uppgraderingar.

Vi åker med tåget in i den 500 000 kvadratmeter stora fabriken. I dag används bara 20-25 procent av den, och det finns plats för Model X och Gen 3. 551 Model S-bilar producerades här under veckan innan besöket. Under första halvåret sålde Tesla 10 650 Model S-bilar och målet är att sälja 20 000 bilar innan året är slut.

Vi åker förbi bilsäten och motorer, stannar till där plastdelarna görs och där aluminiumchassit sätts ihop. Efter en stund går vi av tåget och tittar på robotarna som sätter ihop delar på bilar. Här ruckar Peter Carlsson på fotoförbudet för en stund.

Tesla-fabriken

Peter Carlsson

Sedan tar han oss till ett konferensrum och pratar om batterier och laddningsstationer. I Model S finns det två modeller av batterier – ett större med 7 000 celler och 85 kWh som ska kunna gå upp till 480 kilometer och ett mindre med 5 000 celler och 60 kWh som kan gå 370 kilometer. Det större ska man kunna ladda gratis på Supercharger-stationerna som just nu finns på 23 ställen i USA och sex ställen i Europa, och som Tesla håller på att bygga fler av. De ska vara självförsörjande med el från solceller.

– Redan i slutet av året beräknar vi att man ska kunna åka kust till kust i USA med bara Teslas superchargers, säger Peter Carlsson.

Det kommer frågor från gruppen angående batteriets livslängd. Peter Carlsson säger att garantin är åtta år, och enligt tester från Tesla tappar batterierna 25-30 procent av sin kapacitet under tio år.

– Vi räknar med att batterierna håller i minst tio år innan du behöver byta, säger han.

Det har också funnits diskussioner om laddningstider. Det ska ta 20 minuter att ladda upp hälften av batteriet i Supercharger-stationerna, hävdar Peter Carlsson. Att ladda upp hela batteriet ska ta 4-8 timmar hemma, beroende på hur stort det är och vilken kapacitet du har i dina eluttag hemma.

Batteriet ligger i botten av Teslas bilar och Model S väger drygt 2,1 ton, vilket ger den en låg tyngdpunkt och gör den säker på vägen.
– Tyngdpunkten är så låg att USA:s trafiksäkerhetsverk uttryckligen sa att man hade stora problem att göra ett så kallat ”roll-over” test med bilen. Bilen fick för övrigt högsta betyg i deras kraschtester, fem stjärnor i alla kategorier, säger Peter Carlsson.

När jag efter besöket hör av mig till Peter Carlsson med fler frågor säger han att efterfrågan på Model S är tre gånger så stor som Tesla beräknade från början. Men kostnaden är fortfarande en betydande faktor, och för att elbilstillverkaren ska lyckas producera och sälja stora volymer krävs det att den går ner. Främst för batteriet och motorsystemet, då de styr priset på bilarna.

– Volymutvecklingen av batterier för bilar förväntas explodera de närmaste åren, vilket kommer att påverka priserna positivt. Dock ser det inte ut som att vi är nära några stora genombrott runt cellteknik, säger han.

Vi berör också Teslas Kina-planer, och han berättar att man beräknar att få Model S godkänd av kinesiska myndigheter inom kort. Tesla levererar även bilar till Norge, Schweiz och Nederländerna, och några Model S har också skeppats över till Sverige.

Som olika medier har rapporterat söker Tesla nu folk som ska jobba för dem i Stockholm, och Peter Carlsson avslöjar att företaget räknar med att öppna ett svenskt kontor i november.

– Vi har precis anställt en Sverigechef, säger han.

——————————————————————————-

Uppdatering: Läs också om att Teslas Model S började brinna i Seattle, vilket gjorde att Teslas börsvärde sjönk med 16 miljarder kronor.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson