Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Hyperloop Travel

Tänk dig en korsning mellan en Concorde, ett maskingevär och ett airhockey-bord. Så beskriver serieentreprenören Elon Musk sitt transportmedelskoncept Hyperloop.

Det ska gå dubbelt så snabbt som flyget, vara billigare än ett höghastighetståg och självförsörjande med solpaneler. Hyperloop ska kunna ta dig mellan Los Angeles och San Francisco på en halvtimme, en resa som med bil tar runt fem och en halv timme.

På måndagskvällen svensk tid presenterade Elon Musk konceptet Hyperloop, som han har lagt ut ledtrådar till under det senaste året. Enligt honom skulle det vara en praktisk lösning för städer som ligger upp till 1 500 kilometer ifrån varandra. Annars är flyget mer effektivt, säger han till BBC.

Musk ser framför sig Hyperloop som ett femte transportmedel, jämte bil, tåg, flyg och båt. Det är en stor vision, men Musk är känd för sina storslagna idéer. Han är omåttligt populär i Silicon Valley och ett hett namn för olika talarlistor på konferenser.

Efter försäljningen av Paypal, som Musk var med och grundade, gick han vidare och grundade elbilstillverkaren Tesla – ett bolag som har läckt pengar som ett såll sedan starten för tio år sedan, men som gjorde sitt första positiva resultat under årets första kvartal.

LÄS MER: Teslas första vinst – aktien rusade

Trots att Teslas värdering avfärdadas av Goldman Sachs i juli, och riktkursen för aktien sänktes till 84 dollar, hann aktiepriset bara falla till 109 dollar från 130 dollar tills det gick uppåt igen. Vid Nasdaq-börsens stängning på måndagskvällen låg priset på drygt 147 dollar per aktie, och för varje dollar upp ökar huvudägaren Musks innehav i värde.

Han har även grundat och driver rymdtransportföretaget SpaceX, där man designar och tillverkar rymdfarkoster för bland andra Nasa.

Skulle Hyperloop bli verklighet går det ut på att transportera passagerare i aluminiumkapslar med skidor under som svävar fritt genom att pumpa ut luft ur hål under skidorna. De går genom ståltuber och kapslarna ska också kunna transportera bilar, enligt Musk. För att skicka iväg kapslarna används en linjär elmotor som startar en magnetisk acceleration genom magneter under skidorna.

Hyperloop Travel

Säkerhetsavståndet mellan kapslarna skulle vara cirka åtta kilometer. De kan komma upp i en hastighet av nära 1 290 kilometer i timmen (ljudet går i 1 236 kilometer i timmen) vilket skulle innebära att man kan ha 70 stycken mellan Los Angeles och San Francisco där en ny går var 30:e sekund.

”Det finns en nödbroms”, säger Musk till Bloomberg Businessweek.

Hyperloop ska gå längs med motorvägar och genom tunnlar, men vara upphöjt från marken. Känslan ska likna den att färdas i ett flygplan, men utan turbulens. Idén fick Musk efter att han blivit besviken på Kaliforniens satsning på höghastighetståg, som han tycker går för sakta, är för dyra och opraktiska.

Men i dagsläget är Hyperloop bara ett koncept. Musk finansierar utvecklingen själv och sa att han överväger att ta fram ett demonstrationsexemplar, men att han egentligen inte själv har tid och skulle kunna börja men vill lämna över det till någon annan. Han sa också att han troligtvis kommer att lägga ut konceptet open source.

Att tillverka Hyperloop för passagerare skulle kosta runt sex miljarder dollar, enligt Musk, och han är själv villig att investera pengar i ett bolag som skulle göra det.

Hyperloop Travel

FOTO: AFP

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar