Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I tisdagens SvD Näringsliv och på webben finns artiklar om Googles smarta glasögon Glass, som handlar om både hajpen och kritiken kring dem. 
Läs mer:
Google vill att du ska se in i framtiden

Under de tre dagarna på Googles utvecklarkonferens I/O, som jag rapporterade om här på bloggen för ett par veckor sedan, såg jag förmodligen fler personer med Googles Glass än vad jag kommer att se under det närmaste året. Det även om jag bor i Silicon Valley, där många utvecklare har beställt ett par för att experimentera med.

Jag var också ute på Googles campus i Mountain View på en rundtur, men där såg jag däremot inga anställda med Glass. Kanske var många av dem på konferensen, men ändå. Likaså var det ingen av cheferna som hade på sig dem när de presenterade under Googles långa keynote som inledde utvecklarkonferensen. Och det har kommit kritik mot att Googles egna utvecklare inte använder dem.

På konferensen fick jag själv möjlighet att testa Glass och provade till exempel navigering med Google Maps. Glasögonen sätter man på antingen genom att sätta fingret mot sidan av glasögonen, eller att lyfta på huvudet. De går att styra med både röst och fingret genom att dra upp och ner, dubbelklicka och dra framåt. Glass stängs av väldigt fort för att spara batteri, och man måste vara snabb med det man vill göra, men det ska gå relativt lätt att lära sig olika kommandon. Även om jag har vanliga glasögon på mig varje dag så kändes det inte helt naturligt att ha ett tjockt glas ovanför ena ögat.

Vill du se hur Glass fungerar? Jag pratade med Archna Tikku, ansvarig för företagssök och sociala verktyg på läkemedelsbolaget Genentech i South San Francisco, som demonstrerar i videoklippet nedan hur det går till att navigera i Glass:

Vi är fortfarande i början av utvecklingen för så kallade wearables, teknik som man har på sig som smarta glasögon och klockor, och det ska bli spännande att se hur Glass kommer mottas av allmänheten. För dem som har råd förstås för priset förväntas bli ganska högt och Explorer Edition, för utvecklare och dem som har sökt och ska få köpa ett par, kostar 1 500 dollar (nära 10 000 kronor).

LÄS MER: Google söker försökskaniner för sina glasögon

Glass har redan innan de släpps till alla (som det inte finns ett datum för än) förbjudits på ett antal kasinon, biografer och strippklubbar. En av frågorna kring glasögonen kretsar kring om man kan ta foton och videoklipp av andra utan att de ser det? På det svarade produktchefen för Google Glass Steve Lee, under en panel på I/O, att det visst finns indikationer på när det görs, med ett ljus som sätts på eller att någon säger ”Ok Glass ta ett kort”.

En annan fråga handlar om ansiktsigenkänning, och Google har i dagarna gått ut och sagt att inga appar med det kommer godkännas. Ansiktsigenkänning går att använda på Glass, men Steve Lee sa på I/O att det inte finns med i produktplanerna och att det inte kommer bli aktuellt utan ett säkert integritetsskydd på plats.

Det var tydligt att Google under I/O ville locka utvecklare till att ta fram appar för Glass, det Google kallar glassware. Och där lanserades också en hel del nya appar från bland andra Facebook och Twitter, dit man kan posta foton direkt från Glass. Häromdagen var även Glass första porr-app på väg att släppas, men snabbt införde Google nya regler som innebär att nakenhet och innehåll med sexuella anspelningar är förbjudet.

Några prototyper på vägen till hur Glass ser ut i dag:
Den som har designat Google Glass är svensk och heter Isabelle Olsson, läs mer om henne här: Svenska bakom designen av Googles glasögon

Förutom prototypen hon visade, som Glass såg ut när hon började 2011, så visades det även upp fler under en session på I/O:

Sergey Brin, Googles medgrundare och den som har tagit initiativet till Glass, var också så klart på utvecklarkonferensen och pratade med journalister om sin skapelse. Men det var trångt runt honom och svårt att nå ända fram.

LÄS MER: Google vill knyta dig närmare till sig

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson