Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

GOOGLE I/O I SAN FRANCISCO I slutet av förra veckan samlades 6 000 utvecklare och några hundra journalister för Googles utvecklarkonferens. Men vad hände egentligen där? Det var många olika lanseringar, och inte helt lätt att hänga med.

Utvecklarna var i fokus, och du som användare. Jag skrev om en del av lanseringarna i onsdags kväll svensk tid, när den tre och en halv timmes långa keynoten var slut: Spotifyutmanare och personlig assistent – här är nyheterna från Googles konferens

Sammantaget vill Google knyta dig som användare ännu närmare till sig. Tjänsterna blir allt mer integrerade och har fått nya funktioner och finesser.

Som en reporter på Time skrev: ”Google var mindre intresserade av att imponera på massorna med flashiga hårdvaru- och mjukvarunyheter, och mer intresserade av att själva se bra ut.”

Och jämfört med förra årets fallskärmsfärd ovanför Moscone Conference Center, för att visa upp Googles smarta glasögon Glass, var årets keynote en kavalkad av nyheter kring Googles olika tjänster utan storslagna presentationer.

Till exempel uteblev den förväntade uppdateringen av operativsystemet Android Jelly Bean 4.3. Några utvecklare jag pratade med under konferensen trodde att den togs bort från presentationen i sista stund. Kanske för att någon viktig aktör inte hade hunnit med att anpassa sina appar, eller att några fler saker behövde testas. Android Key Lime Pie 5.0, som det också har ryktats om ska komma, verkar inte vara aktuell än. Och flera utvecklare sa att de gärna ser uppdateringar av Jelly Bean istället för en ny version, som skulle göra allt om ännu mer rörigt.

Googles Android-statyer på rad – Cupcake, Froyo (frozen yoghurt), Eclair, Ice cream sandwich, Gingerbread, Honeycomb and Jelly Bean.

När jag var på en rundtur på Googles campus i fredags frågade någon av de andra journalisterna var ”key lime-pajen skulle stå” bland statyerna framför Android-byggnaden. ”Vilken paj”, frågade pr-personen och låtsades vara ovetande. ”Men det får plats fler jelly beans i Android-roboten”, sa han.

Bland annat lanserade Google istället en fototjänst, dit foton kan laddas upp och kategoriseras automatiskt och där man kan redigera bilder. Google vill också gärna att det sociala nätverket Plus ska ligga nära till hands för att posta fotona i, och uppdaterade det med en ny modernare design, likt Pinterest rutsystem, med två eller tre kolumner beroende på vad man väljer.

Google har även kopplat ihop sin meddelandeplattform, som man kallar ”new Hangouts”, så att den ska fungera på Plus, i Gmail och i den nya appen för IOS och Android. Men det finns ett problem, som teknikbloggen All things D uppmärksammade i går. Använder du tjänsten Google Voice och uppdaterar Hangouts så går det inte längre att ringa ut från Voice, varken via webben eller Chrome-tillägget.
”Hangouts är designat för att vara framtidens Google Voice…Och framtida versioner av Hangouts ska gå att integrera med Voice mer sömlöst”, skriver Nikhyl Singhal från Google i en bloggpost.

Under keynoten presenterade man också upp hur Google Now, röstigenkänningsappen för Android och IOS, numera kan integreras med annan information du har i din gmail och kalender. Informationen visas upp i så kallade ”cards” med innehåll.

– Jag tycker att det är coolt med artificiell intelligens och med Google Now. Men det är både lite läskigt och häftigt att det är kopplat till ens information, säger Martin Forsgren, student på civilingenjörsprogrammet Interaktion och design vid Umeå universitet, som var i San Francisco för konferensen.

– Innan jag åkte så hade jag fått ett ”card” om att min flight skulle gå en viss tid. Det är användbart men som sagt lite läskigt också, fortsätter han.

Google uppdaterade även sökfunktionen i datorn med så kallat konversationssök, där du kan prata med Chromes webbläsare och göra uppföljande sökningar utifrån det du först har sökt på.
”Ok Google…” ska sökfrasen inledas med, precis som ”Ok Glass…”, för Googles smarta glasögon.

All Googles data forsätter att göra tjänsterna djupare och mer personaliserade, också för att kunna sälja fler annonser. Google Maps har helt gjorts om och får ett nytt utseende till sommaren med detaljerade 3D-vyer likt dem i Google Earth. Där hoppas Google att användarna ska fortsätta bidra med mycket information, och i Google Maps-appen ska det också finnas lokala erbjudanden och rabatter när man till exempel söker efter ett ställe att köpa kaffe på.

Och även om Googles vd och medgrundare Larry Page pratade om på keynoten att han vill slippa regleringar och utplåna konkurrensen till förmån för utveckling så centraliserar Google, liksom andra plattformar, många av tjänsterna och datan till sig.

Förutom snack om tjänster och utvecklarplattformar på konferensen var det i mångt och mycket också Googles smarta glasögon Glass show. Men det får det handla om i ett annat inlägg, och i tidningen om ett par veckor.

———————————————————-

Intressant läsning hos Wired, av Mat Honan som vandrar iväg i tankarna efter Googles keynote: ”Welcome to Google Island”

Och här finns ett test på CNET Reviews, av Googles musiktjänst som lanserades på konferensen: Google Play Music All Access vs. Spotify

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar