X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

”Ok Glass take a photo”, säger en kvinna och fotar sitt barn i en reklamfilm om vad Google Glass kan göra. Glasögonen, som fungerar lite som en smart mobil i ditt ansikte, har fått en egen sajt och förväntas komma ut till konsument i slutet av 2013 eller i början av 2014. Så ska Apple hinna ifatt måste den ryktade Iwatch snart bli klar.

I filmen uppmanar personer Glass att göra olika saker, som att ta ett foto, spela in en video, översätta ord eller hitta information på Google. Det går också att ta emot meddelanden, sända video där andra kan titta på det via en annan kanal, eller använda Google Maps för att hitta vägen. Det handlar alltså om att exponeras för olika saker framför ena ögat, och att det kan ske med hjälp av röstkommandon och meddelanden.

Framtiden för hur vi använder nya prylar, och vad som kommer att kunna komplettera våra mobiler i framtiden, rör ju så klart inte bara Google Glass, utan nya smarta klockor och tillämpningar av olika gränssnitt som röststyrning och rörelsestyrning.

Nu letar Google efter personer i USA som vill testa Glass, och har lagt ut på sin sajt hur en ansökan går till. Och det blir intressant att se om man har kommit förbi buggarna som det pratades om på Googles utvecklarkonferens i somras.

Sökanden måste twittra eller skriva ett inlägg på Google+ med 50 ord om vad de skulle göra med Glass, och markera inlägget med hashtaggen #ifihadglass. Den som vill vara med och blir uttagen får i så fall köpa dem för 1 500 dollar, cirka 10 000 kronor, vilket är priset utvecklare också har fått.

Glasögonen är dyra och även om priset kanske blir lite lägre för konsument kommer det fortfarande inte vara något som alla bara kan gå och köpa.

I dag har Glass en futuristisk design, och är nog inget folk som har råd ändå skulle ha på sig varje dag. Men enligt New York Times har Google ett samarbete med Warby Parker, e-handelssajten för glasögon, på gång och i så fall kommer det kanske andra modeller.

Tydligen kom prototypen för Google Glass till på bara en dag. Det enligt interaktionsdesignern Tom Chi, som har jobbat på Googles X-avdelning med användarupplevelsen för Glass. Han berättar om det i en TED-presentation, och att de använde saker som matpinnar, hårsnoddar och galjar för att göra en prototyp.

Läs också: Hur är det egentligen med klockan Apple?

Läs mer: Är vi redo för framtidens glasögon? – om filmförbud på restauranger och andra ställen, och att det inte skulle fungera med Google Glass.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson