Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I dag onsdag sparkade Google igång sin utvecklarkonferens Google I/O, på Moscone Center i San Francisco, med att bland annat visa upp sina ”augmented reality”-glasögon Google Glass. Ett projekt som drivs inom företagets hemliga testlabb Google X.

De futuristiska glasögonen har utvecklats under tre år och bars av Googles medgrundare Sergey Brin på ett event i april. I dag poserade han med dem igen för de runt 6 000 i publiken på Google I/O.

De demonstrerades bland annat genom en video där fyra personer filmade med glasögonen in i en videochat i Google+ Hangouts, när de hoppade fallskärm och cyklade.

Sergey Brin sa att glasögonen fortfarande är buggiga och att de ännu inte är en konsumentprodukt. Men under demonstrationen av dem fick utvecklarna på plats veta att de kan förbeställa ett exemplar. Priset är 1 500 dollar (cirka 10 500 kr) styck och de kan få dem levererade i början av 2013. Konsumentversionen ska komma ut mindre än ett år efter det, sa Sergey Brin, men priset för dem är ännu inte kommunicerat.

Det är alltså bara de som är på Google I/O som får tillgång till Glass från starten samt att glasögonen inte får säljas utanför USA än, då det finns regler som sätter stopp för det.

Glasögonen som fallskärmshopparna hade på sig hade bland annat en kamera, mikrofoner, små högtalare och kontrollerades från en touch-platta på ena sidan. Än så länge är funktionerna, som Glass faktiskt kommer att ha när de kommer ut, inte kommunicerade. Men du ska kunna göra saker utan att behöva hålla en mobil i handen, som till exempel att ta bilder och ladda upp dem och att ta emot sms som ska synas på skärmen framför ena ögat. Glasögonen är kopplade till en smart mobil om du är ute på stan, men ska kunna fungera som en egen enhet när du har tillgång till en nätuppkoppling.

Huvuddesignern för Google Glass, Isabelle Olsson (hon är inte kvinnan på fotot här bredvid), visade upp modellen som är designad för konsumenter. Den är tunnare och lättare än dem Sergey Brin, och hans kompisar som flög fallskärm, hade på på sig. Hon beskrev dem som att de ska interagera med våra sinnen och ge information nära ögonen utan distrahera användaren för mycket.

Några journalister fick prova en demoversion av Glass som inte hade några av de mer intressanta funktionerna på, som sms och påminnelser. Liz Gannes, reporter på teknikbloggen All Things D, tror att de kanske innebär en distraktion i interaktionen mellan människor, men skriver att när hon fick på sig dem så var de inte i vägen. Hon tycker att glasögonen är fåniga, men samtidigt något av de mest spännande Google lanserade i dag.

Peter Ha, från teknikbloggen Techcrunch, beskriver dem som lätta och att de går att bära över hans vanliga glasögon, vilket dock inte går med alla glasögonmodeller och därför tar Google även fram egna. I glasögonen fick han se en video med fyrverkerier tillsammans med ljud, som skulle ge en upplevelse av augmented reality – förstärkt verklighet på svenska.

Grundaren till och före detta bloggaren på Techcrunch, Michael Arrington, skrev i en kommentar att: ”Framtiden. Jag kan tänka mig att vi allihopa har på oss ett par sådana här på event. Sedan, några år senare, kommer vi alla att titta tillbaka och tycka att vi såg ut som idioter.  :-)”

Andra nyheter på Google I/O var bland annat:
Enligt ryktena, som gått innan veckans event, lanserade Google en mindre surfplatta, Nexus 7, i samarbete med Asus. Den körs med Android 4.1 och är anpassad för Googles marknadsplats Google Play, där det finns appar, musik, film (Google lade till funktionen för att köpa filmer i dag) och podcasts.

Nexus 7 kommer ut på marknaden under de kommande två veckorna och priset ligger på 199 dollar (cirka 1 400 kr) för 8GB minne och 249 dollar (cirka 1 740 kr) för 16GB. Det vill säga hälften av priset än för Apples Ipad 3 som startar på 499 dollar (cirka 3 500 kr innan skatt, men skiljer sig i pris i svenska Appstore där den startar på 4 395 kronor).

Priset på Nexus 7 ligger istället i pris- och storleksnivå med Amazons Kindle Fire, som lanserades i september förra året, och konkurrerar kanske främst med den. Men det går rykten om att det kommer en ny version av Kindle Fire i slutet av juli i år. När det gäller fördelningen av surfplattor som redan finns på marknaden hade Apples Ipad 68 procent av marknadsandelarna under första kvartalet i år, enligt siffror från analysföretaget IDC. Och Samsung och Lenovo följt av Amazon lite över fyra procent vardera.

På Google I/O lanserades även ett nytt mediecenter – Nexus Q. Google har alltså totalt sett trätt in i hårdvarubranschen med flera nya produkter.

Idag gjordes också den förväntande lanseringen av Android-versionen Jelly Bean, som är byggt på Ice Cream Sandwich, och bland annat ska ha snabbare röstsök. Enligt Google har antalet Android-aktiveringar gått upp från 100 miljoner till 400 miljoner enheter.

Google meddelade även att nätverket Google+ kommer som en egen app till surfplattor med Android och IOS, som läggs till att tjänsten kan nås från webbläsaren eller i mobilappar. Enligt Googles uppgifter har Google+ 150 miljoner aktiva användare i månaden. Företaget lanserade också funktionen ”Events” för Google+, där användarna kan skicka ut inbjudningar till ett event och posta bilder och kommentarer kopplade till det, vilken liknar Facebooks eventinbjudningar.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar