Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

De som är på Facebook vet att grattishälsningar där är en populär aktivitet. Nu vill Facebook se om de kan tjäna pengar på dem och introducerade i dag en e-handelstjänst för att skicka fysiska kort och paket med hälsningar.

Facebook Gifts finns än så länge bara i USA, är tillgängligt för ett mindre antal användare och ska rullas ut allt eftersom. Tjänsten är utvecklad av teamet från Karma, ett San Francisco-bolag Facebook köpte upp för 80 miljoner (cirka 520 mkr) samma dag som börsnoteringen i maj i år.

Hur många procent av varje presenttransaktion som kommer att gå till Facebook vill man inte berätta. Mer än att det skiljer sig för olika partners, skriver New York Times Bits Blog. Men Facebook skulle potentiellt kunna tjäna en del pengar på Gifts med sina 955 miljoner användare.

Presenterna det går att välja på hittills är bland annat nallebjörnar, muffins, strumpor och olika presentkort. Hälsningen, med löfte om ett paket på posten några dagar senare, går att lägga på vännens tidslinje eller skickas som ett privat meddelande. Vill man veta vad det är innan den kommer går det att få en bild av presenten i meddelandet.

Det här innebär också att Facebook kommer att ta in kreditkortsuppgifter och användarnas adresser (fylls i av den som får en present). Ett möjligt steg mot att Facebook skulle kunna försöka ta position som en marknadsplats även för andra produkter. I dag tjänar Facebook främst pengar på annonssidan, men med en nedåtgående aktiekurs och bristande förtroende på marknaden behöver de hitta fler intäktskällor.

När det gäller presentkort är det en 100 miljarder dollar-industri i USA och det finns redan en del aktörer som erbjuder att ge bort digitala presentkort (finns även några för fysiska presenter) genom Facebooks plattform. Bland dem jättar som Amazon och Ebay och aktörer som svenska Wrapp. Och nu spekuleras det här om hur Facebook Gifts kommer att konkurrera med dem och tvärtom.

Skulle du skicka ett paket genom Facebook?

LÄS MER: Zuckerberg: ”Aktiens prestation är en besvikelse”

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson