Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I morgon förväntas mikrobloggen Twitters aktie börja säljas på New York-börsen. Valet har fallit på New York Stock Exchange, vilket kan vara säkrare med tanke på Nasdaq-börsens misslyckade Facebook-introduktion i bagaget.

Nick Bilton, kolumnist på New York Times som har bevakat bolaget länge och i dagarna kommit ut med en bok om Twitter, tror att timingen för mikrobloggens börsnotering är rätt.
– Twitter har lärt sig av Facebooks misstag, och man har prissatt aktien lågt, väldigt lågt jämfört med vad man skulle kunna göra, säger han till Silicon Valley-bloggen.

Introduktionspriset sattes först till mellan 17 och 20 dollar per aktie. Och värderingen på 10,9 miljarder dollar var lägre än vad många hade trott. I början av veckan höjde dock Twitter priset några dollar, till mellan 23 och 25 dollar, vilket ger en värdering på upp till 13,6 miljarder dollar (cirka 90 miljarder kronor).

Det är lågt jämfört med till exempel Facebook, vars notering Twitter ofta jämförs med då båda är sociala nätverk. Facebooks intåg på Nasdaq-börsen förra året i maj hypades stort och värderingen landade till slut på över 100 miljarder dollar (cirka 650 miljarder kronor) vid introduktionen.

Hypen finns även delvis kring Twitters notering, men bolaget har ett annat utgångsläge än vad Facebook hade. Det ligger tidigare i sin utveckling och har färre användare, lägre omsättning och utebliven lönsamhet. Än så länge har mikrobloggen inte gjort någon vinst, vilket har fått många att spekulera i vad och vilka möjligheter Twitter faktiskt har att tjäna mer pengar.

Men Nick Bilton hävdar att det är i sin ordning och att Twitter skulle kunna tjäna pengar om man bara ville. Han har sett siffrorna, säger han, och det handlar snarare om att Twitter har satsat på uppköp än att hålla i kostnader.

Omsättningstillväxten är han heller inte bekymrad över. Twitter kommer fortsätta att öka sina intäkter, menar han. Och Facebooks medgång i de senaste resultaten och på börsen tror han kommer att hjälpa upp Twitters aktiekurs.

– Börsnoteringen kommer ge Twitter pengar för att kunna expandera internationellt och bygga nya produkter, som till exempel inkluderar att kunna göra köp i tweets och sådana saker, säger han.

Men det Nick Bilton oroar sig för är användartillväxten. Twitter har i dag runt 230 miljoner aktiva användare, vilket är långt under Facebooks miljardsiffra. Mikrobloggtjänsten är känd för att vara svår att förstå bland gemene man, och antal användare växer i antal men tillväxten har avtagit.

Inte ens de anställda själva kan definiera vad Twitter är. En tjänst för nyheter, medier, att koppla ihop med tv eller något annat? Nick Bilton har ställt frågan till flera, men fått ungefär lika många olika svar. Han tycker att Twitter måste välja att satsa på något av det för att verkligen nå ut.

I racet inför noteringen har Twitter bland annat byggt annonsverktyg för nå användare med en viss geografisk position och tagit fram annonsprodukter för musik- och tv-industrin. Och faran i när Twitter introduceras på börsen, tror Nick Bilton, är att användarna glöms bort till förmån för intäkterna. Vilket heller inte hjälper till att göra tjänsten mer lättförståelig.

De som verkligen brydde sig om användarna, enligt honom – som medgrundarna Evan Williams, Biz Stone och deras allierade Jason Goldman – är inte längre kvar på Twitter.

———————————————————————————————————-

Uppdatering: Efter att det här inlägget skrevs sattes priset på Twitter-aktien till 26 dollar. Twitter säljer 70 miljoner aktier, vilket innebär 1,82 miljarder dollar (cirka 12 miljarder kronor) till bolaget och ger en värdering på från 14,6 miljarder dollar (cirka 95 miljarder kronor) upp till 18,3 miljarder dollar (cirka 120 miljarder kronor).

LÄS MER: De vinner på Twitters miljardvärdering

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson