X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

På onsdagen kom Facebooks resultat för tredje kvartalet. Omsättningen ökade med över 50 procent jämfört med samma kvartal i fjol, och mobilannonserna stod den här gången för hälften av intäkterna. Aktien rusade på Nasdaq-börsen och gick upp med 15 procent, till rekordkursen 57,98 dollar på eftermarknaden.

Gott så, i alla fall så långt.

Men sedan raderades hela ökningen, aktiekursen var nere och vände på 47,25 dollar (slutade sedan på 49,01 dollar) och Facebook tappade många miljarder dollar i börsvärde. Troligtvis på grund av några ord som Facebooks ekonomichef David Ebersman yppade under resultatsamtalet på onsdagskvällen svensk tid. Han bekräftade det som tidigare har spekulerats kring, att en del unga har tappat intresse för Facebook.

”Vi såg en minskning i dagliga användare särskilt bland yngre tonåringar”, sa Ebersman.

I princip det omvända från vad Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg sa under resultatsamtalet förra kvartalet. Och det samtidigt som dagliga användare i nätverket överlag ökade med 25 procent, till 728 miljoner aktiva användare.

Ebersman försökte rädda upp situationen med att säga att datan som visade minskningen var av ”tvivelaktig betydelse”, och att ”vi har fortsatt nära full penetration bland tonåringar i USA”. Men då var det redan försent.

Facebook har många användare och mycket pengar, men de ungas intresse är en viktig faktor. I takt med att det går ner växer sig andra sociala nätverk starkare. En ny undersökning från analysföretaget Piper Jaffray visar att mikrobloggen Twitter har ökat i popularitet bland unga, liksom foto- och meddelandeappen Snapchat, bloggnätverket Tumblr och den numera Facebook-ägda fotoappen Instagram.

Och det är väl som Zuckerberg själv sa om Facebook på ett event i Washington i september:
”Coolheten är över för oss.”

LÄS MER: Facebook rusar efter stark rapport

LÄS MER: Så ska nya miljarder sökas upp

LÄS OCKSÅ: Facebook dominerar – men imponerar inte bland unga

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson