Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Från och med i dag stödjer Googles sökmotor hashtaggar, men än så länge bara för innehåll i sökjättens sociala nätverk Google Plus.

Hashtaggar är ord med ett # framför för att kategorisera eller beskriva någonting, och som gör att ordet blir sökbart i tjänster som stödjer taggarna. De har funnits på Twitter sedan 2007 då entreprenören och internetaktivisten Chris Messina föreslog att det skulle användas där, och finns i dag i en rad sociala medier. En del företag använder dem också flitigt i sin marknadsföring för att skapa uppmärksamhet kring ett visst ämne.

LÄS MER: Han tog hashtaggen till Twitter

Facebook införde sökbara hashtaggar så sent som i juni i år, och på så sätt kan till exempel foton i Instagram som postas till Facebook grupperas i ämnen där. Och Google Plus införde dem för snart två år sedan, och utökade funktionen med så kallade relaterade hashtaggar i maj i år som läggs till automatiskt baserat på innehåll.

LÄS MER: Vad Facebooks hashtaggar kan betyda för Twitter

Nu har alltså Google även infört stöd för hashtaggar i sökmotorn, till att börja med bara för användare i USA och Kanada på google.com och google.ca. Det fungerar så att när du skriver in ett ord med en hashtagg, exempelvis #AmericasCup, ska det komma upp innehåll (publika poster eller delade med dig) som är taggat med det i Google Plus till höger om det vanliga sökresultatet. Syftet är att knyta samman söket ännu mer med Google Plus, och Google hoppas säkert på att öka trafiken och engagemanget där.

Google Plus har kallats ”en spökstad” när det gäller aktiviteten i nätverket, men siffror från analysföretaget Globalwebindex i maj i år visar att tjänsten har 359 miljoner aktiva användare. Det innebär en andraplats bland sociala nätverk jämfört med Facebooks 701 miljoner aktiva användare, enligt undersökningen. Och Twitter kommer på tredje plats med 297 miljoner.

Google använder Plus som ett socialt lager för flera av sina tjänster, och meddelade på tisdagen att det hädanefter bara ska gå att kommentera på videosajten Youtube med ett Plus-konto.

LÄS OCKSÅ: Google vill knyta dig närmare till sig

Google hashtagg-sok

Det går också bra att skämta om hashtaggar tycker Jimmy Fallon och Justin Timberlake (tipstack till Techcrunch).

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson