Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

– Jag är den sista personen du ska fråga om en smidig börsnotering, sa Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg när jag lyssnade på honom under teknikkonferensen Techcrunch Disrupt i förra veckan.

Men även om inte Twitters vd Dick Costolo har ringt upp Mark Zuckerberg och frågat om råd, verkar han helt klart försöka undvika samma misstag.

Det var i slutet av förra veckan som Twitter meddelade att man har skickat in sin ansökan om att börsnoteras. Dock utan att ange några siffror, vilket är en möjlighet för bolag som omsätter under en miljard dollar, cirka 65 miljarder kronor.

Facebook väntade flera år med att gå till börsen och hade fyra miljarder i omsättning 2011, året innan noteringen ägde rum. De höga förväntningarna inför introduktionen resulterade i en hype och slutligen prissattes aktien till 107 gånger vad bolaget hade tjänat de tolv månaderna innan börsnoteringen.

Zuckerberg sa i förra veckan att han var rädd för att ta Facebook till börsen. Han trodde kanske att miljonerna som en del Facebook-anställda tjänade skulle förblinda dem och att de skulle lämna bolaget.

Facebooks börsnotering svajade från start. Och tekniska problem på Nasdaq gjorde inte saken bättre. Aktien handlades inte över introduktionspriset 38 dollar mer än en gång under första året på börsen.

Twitter beräknas omsätta en miljard dollar under 2014, och är således i ett tidigare skede av bolagets utveckling än vad Facebook var vid deras notering. Till exempel säger analytiker till Mashable att Twitter kommer att erbjuda färre aktier än Facebook vid starten, och försöka hålla priset nere. I dag säljs aktien för mellan 18-19 dollar på den privata marknaden, och har varit uppe runt 22 dollar.

Att hålla siffrorna hemliga i sin börsansökan bidrar också till att dämpa en eventuell hype.

Twitter väljer att ansöka om en notering i ett läge där både Facebook och Linkedin har nått nya rekord med sina aktier. Säkert ett medvetet val, och det finns några som skulle kunna bli miljardärer när affären går i lås.

LÄS MER: om hur Twitter vill undvika Facebooks misstag i Adam Erlandssons perspektiv.

I helgen har Silicon Valley-profiler spekulerat i vad värderingen av Twitter kommer att bli. Det varierar från 16 miljarder dollar, cirka 105 miljarder kronor, som entreprenören och bloggaren Jason Calacanis gissar. Till 13,2 miljarder dollar som CNET:s kolumnist Ben Parr förutspår, och 13 miljarder dollar som före detta Wall Street Journal-journalisten Jessica Lessin tippar på.

När jag i januari skrev om läget i Silicon Valley inför 2013 hade Greencrest Capital, som tittar på potentiella börsbolag, värderat Twitter till 11 miljarder dollar, cirka 75 miljarder kronor.

Twitters vd Dick Costolo började själv som investerare i bolaget med 25 000 dollar, cirka 163 000 kronor. Det aktieköpet beräknas i dag vara värt runt 10 miljoner dollar, cirka 65 miljoner kronor, skriver New York Times. Men det var den första investeringen han gjorde och han har säkert fått eller köpt fler ägarandelar sedan dess.

Twitter-medgrundaren Evan Williams är den största ägaren i bolaget och han lär blir miljardär vid noteringen. Troligtvis tillsammans med investeraren Chris Sacca samt riskkapitalbolagen Spark Capital och Union Square Ventures vars innehav förväntas vara värt över en miljard dollar.

De två andra medgrundarna till Twitter, Jack Dorsey och Biz Stone, och anställda som äger aktier kan komma att tjäna miljoner. Men det finns också de som var med tidigt på tåget, men som också fick gå tidigt när Twitter gick på knäna åren efter det grundades 2006, och inte fick chansen att ta del av några aktier.

När själva börsnoteringen äger rum är dock fortfarande hemligt. Följer Twitter Facebooks modell så blir det i december. Men det kan lika gärna hända nästa år, som man har flaggat för tidigare. Bara för att bolaget twittrade om börsansökan i förra veckan, betyder det inte heller att den inte kan ha gjorts tidigare.

I en artikel i dag tar Mashable upp frågan om det blir fler börsnoteringar av sociala medier-bolag inom den närmaste framtiden.

”Det här den sista av de stora fyra”, hävdar Charlene Li, grundare av analysföretaget Altimeter till Mashable.

Hon syftar på Google (2004), Linkedin (2011) och Facebook (2012) som de andra tre. Och nu Twitter (2013?)

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson