Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det tog ett tag för Facebook att kravla sig upp igen efter kollapsen när aktien introducerades på Nasdaq-börsen i maj förra året. Men nu är bolaget till synes tillbaka.

När börsen stängde på måndagskvällen nådde Facebookaktien noteringen 41,34 dollar. Under dagen var den var uppe på 41,94 dollar – den högsta kursen sedan introduktionen den 18 maj 2012. Den lägsta noteringen var den fjärde september förra året med kursen 17,55 dollar.

58 miljarder dollar har sociala medier-jättens börsvärde ökat med sedan i september 2012, skriver Techcrunch. Och bolaget är numera värt 100 miljarder dollar, runt 650 miljarder kronor. Samtidigt är aktiepriset fortsatt högt jämfört med Facebooks vinst och p/e talet är uppe i hela runt 180.

Liksom Daniel Kederstedt skrev på Wall Street-bloggen i början av augusti, när aktiekursen var tillbaka på 38 dollar där den började, tyder återhämtningen främst på att Facebook visar att man kan tjäna pengar på mobilanvändarna. 40 procent av intäkterna kommer numera från mobilen.

LÄS MER: Så ska nya miljarder sökas upp

I fredags kom även rapporter om att det engagemang och den tid folk lägger på Facebook fortsätter att öka. Det nätverket förlorar i användare via webbläsaren i datorn, vinner man i mobilen.

Trots snack om att Facebook håller på att förlora sin glans till andra sociala nätverk håller jätten ett hårt grepp om användarna. Den senaste trafikrapporten från Comscore visar att Facebook har 15,8 procent av ”totalt antal minuter som spenderas på internet”. Medan andra sociala nätverk som Twitter, Instagram, Snapchat och Whatsapp har 2,3 procent sammanlagt.

LÄS OCKSÅ: Sanningen bakom Facebooks köp av Instagram

Men det var inte bara goda nyheter för Facebook på måndagen. Det blev också klart att bolaget måste betala ut 15 dollar, cirka 100 kronor, vardera till runt 614 000 användare som har deltagit i en stämning mot bolaget.

Det handlar om en förlikning i en domstol här i San Francisco, angående så kallade sponsrade händelser på Facebook. Totalt sattes den till att Facebook ska betala 20 miljoner dollar, cirka 130 miljoner kronor, bland annat som kompensation till användare som fått sina foton visade i annonsformatet sponsrade händelser.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson