Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Vi är i byggnad nummer 15 på Facebooks huvudkontor, som ligger på 1 Hacker Way i Menlo Park. Ett passande namn på gata med tanke på vad som pågår här.

Pressträffen den här dagen handlar om Facebooks plattform, där utvecklare kan nyttja olika tjänster som är kopplade till det sociala nätverket. En plattform som hade sexårsjubileum i fredags.

Självklart har Facebook ett syfte med att bjuda in journalister hit. Den här gången handlar det om att gå igenom Facebooks plattformshistoria och berätta om ett av de senaste uppköpen i form av app-plattformen Parse.

Det är grundaren av Parse, Ilga Sukhars, fjärde dag på Facebook. Hittills har hans första dagar mest handlat om att skriva på papper och teckna försäkringar. Men han och hans 24 anställda ska fortsätta jobba vidare på produkten, fast har flyttat in till Facebook istället.

Det är så klart ingen välgörenhet det handlar om från Facebooks sida. Parse är en plattform för utvecklare att bygga mobilappar på, både för ”backend as a service” och mjukvarukit för flera operativsystem som Android, IOS och Windows Phone.

Facebook ser en ökad tillväxt av appannonser i sina mobila kanaler. Det ger utvecklare fler nedladdningar och ett sätt för dem att sticka ut från appdjungeln, och den sociala mediejätten får betalt.

Utvecklare kan använda Parses plattform för att utveckla sina appar, och även om inte alla dem integrerar apparna med Facebook finns det ändå ett värde i det för Facebook har möjlighet att sälja fler annonser till dem som gör det. Hittills har 80 000 appar byggts på Parse.

Många appar på som är integrerade med Facebooks plattform är spel, som är en viktig intäktskälla i nätverket. Närmare 250 miljoner användare varje månad spelar spel på Facebook, alltså ungefär en fjärdedel av det totala användarantalet på över en miljard.
– Det har varit mer framgångsrikt än vad vi trodde från början, säger Doug Purdy, produktansvarig för Facebooks plattform.

Han radar upp fler siffror. Som att det postas en miljard inlägg varje dag på Facebook från andra appar och sajter. Och att fler än 550 miljoner varje månad använder tredjepartsapplikationer som är kopplade till Facebook.

80 procent av de appar som tjänar mest pengar på App Store, och 70 procent på Google Play, är integrerade med Facebook. Och i förhållande till hur många som använder Facebook i mobilen så behöver bolaget öka sina intäkter där, även om den andelen har gått uppåt under de senaste två kvartalen.

LÄS MER: Facebook visar fortsatt mobil tillväxt

Facebooks plattformshistoria:
2007 – plattformen lanserades.
2008 – Facebook Connect lanserades för tredjepartsutvecklare.
”Det var då vi tog ”social graph” till utvecklare, säger produktchefen Doug Purdy.
2010 – gilla-knappen och andra sociala tillägg lanserades.
2011 – första gången Facebook pratade brett om sin ”open graph”, till vilken man kan koppla olika tjänster. Bland annat integrationen med Spotify, där användarna kan logga in med Facebook och visa i nätverket vad de lyssnar på.
2013 – ? Kanske blir det en integration med det nya ”Graph Search”.

LÄS MER: Facebook dominerar – men imponerar inte bland unga

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson