Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Vid den här tiden förra året tjänade Facebook ingenting i mobilen. Men för tredje kvartalet i rad ökar den sociala nätverksjätten andelen mobilintäkter. Annars hade det blivit problematiskt, då 751 miljoner aktiva användare per månad använde Facebook i mobilen under årets första kvartal. En ökning med 54 procent jämfört med året innan.

Det visade bland annat Facebooks rapport från första kvartalet i år, som presenterades sent på onsdagskvällen svensk tid.

30 procent och ett värde av 375 miljoner dollar i annonsförsäljning kom från mobilen, en ökning från 23 procent och 306 miljoner under förra kvartalet.

Omsättningen för Facebooks tredje kvartal slutade på 1,46 miljarder dollar, cirka 9,5 miljarder kronor, vilket låg över marknadens förväntningar på 1,44 miljarder dollar och är en ökning med 38 procent jämfört med samma period i fjol. Men de ökade intäkterna återspeglades inte riktigt i vinsten, då Facebook missade förväntningarna med en cent per aktie och landade på 12 cent istället för 13 (non-GAAP).

Man lyckades dock stävja ryktena om en nedgång i aktiva användare. 1,11 miljarder per månad var aktiva på Facebook under årets första kvartal. En ökning med 23 procent jämfört med förra året. Dagliga aktiva användare var 665 miljoner, en ökning med 26 procent.

Under onsdagens resultatsamtal kom en fråga när det gäller de ungas engagemang på Facebook, och att det skulle ha gått ner. Facebooks ekonomichef David Ebersman ville inte kännas vid en sådan nedgång, men svarade att Facebook tar de externa rapporter som har kommit på allvar.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg berörde Instagrams utveckling, fotoappen som har gått över 100 miljoner aktiva användare snabbare än vad Facebook gjorde när det begav sig. Han svarade dock inte på frågan när Facebook kommer att försöka börja tjäna pengar på Instagram, men sa att han tror det finns potential för det.

LÄS MER: Ett år senare – Instagram tjänar fortfarande inga pengar

Facebooks annonsintäkter ökade med 43 procent jämfört med samma period i fjol, och står för 85 procent av intäkterna. Under första kvartalet har man bland annat lanserat tjänsten ”lookalike audience”, där annonsörer kan rikta budskap till användare som liknar deras kunder.

Användarna har fått känna av fler annonser i nyhetsflödet, både i webbläsaren och i mobilapparna, och Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg hävdade att annonser i nätverket har hjälpt till att driva 25 miljoner nedladdningar av appar i App Store och Google Play.

LÄS OCKSÅ: Så ska nya miljarder sökas upp

Hon sa också att företagets fokus ligger på mobilt, mätningar och produktinnovation och investeringar inom dessa områden. Bland annat stängdes Facebooks köp av annonsföretaget Atlas från Microsoft i förra veckan, vars team ska hjälpa till med mätningar. Och Sheryl Sandberg, liksom Mark Zuckerberg, återkom flera gånger till att 2013 är ett investeringarnas år för Facebook.

Vinstmarginalen gick precis som förra kvartalet återigen ned, från 36 procent i fjol till 26 procent. Vinsten landade på 219 miljoner dollar (GAAP), en ökning med 7 procent, som motsvarar 9 cent per aktie.

Vid Nasdaq-börsens stängning på onsdagen hade aktiekursen gått ned med 1,22 procent. Efter rapporten och resultatsamtalet tappade den ytterligare, men klättrade uppåt igen och ligger i skrivandets stund på 0,29 procent upp på eftermarknaden till en kurs på 27,51 dollar.

Från bottennivån på 17,55 dollar per aktie i september, jämfört med introduktionspriset 38 dollar vid börsnoteringen i maj året, har Facebook hämtat upp aktiekursen och ”bara” tappat en tredjedel i börsvärde.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson