Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Vi träffas på ett kafé i området Russian Hill i San Francisco. Bredvid kaffekoppen lägger Jin Moen upp Oriboo – en liten ceriserosa boll med ögon som sitter på ett svart band.

Hon bor till vardags i Uppsala och är vd och medgrundare till företaget Movinto Fun, tillsammans med affärsutvecklaren Marie Björkman som kommer och sätter sig vid kafébordet. De är i Silicon Valley under fyra veckor och deltar i det norska innovationsprogrammet Tinc (förkortning för Tech incubator).
Oriboo-grundarnaTinc drivs i statlig regi av organisationen Innovation Norway, vars syfte är att utveckla näringslivet i Norge. Men från och med i år har Tinc ett samarbete med den svenska innovationsmyndigheten Vinnova och svenska bolag kan få delta.

Sex bolag är med i programmet den här omgången, tre från Sverige och tre från Norge. Movinto Fun-grundarna hittade det förra gången de var i Silicon Valley med en svensk delegation för några månader sedan.

Den första prototypen av Oriboo togs fram redan 2005 då Jin Moen genomförde sin forskning på KTH och forskningsinstitutet Interactive Insititute. Hon funderade på hur hon kunde utveckla prototypen vidare till en kommersiell produkt och i Interactive Institutes styrelse satt Marie Björkman. På den tiden jobbade hon i ledningen för telekombolaget Vodafone, men slutade där och började istället ägna sig åt Movinto Fun som hon och Jin Moen startade.

– Vår vision är att få folk att röra på sig, säger Jin Moen.

Oriboo_22Oriboo är nämligen en rund liten spelkonsoll med olika spel i sig för att få barn att röra sig. Men Movinto Fun-grundarna hoppas att kunna bredda användandet med nästa version av Oriboo, för att också få vuxna att använda den.

– På den amerikanska marknaden finns det även andra segment som kan vara intressanta för oss, som seniorer. Det är en intressant målgrupp för där finns det stora besparingar att göra i samhället. De behöver bättre fysik, säger Jin Moen.

– Sedan finns det dem som sitter framför datorn hela dagarna, och det läggs lika mycket pengar på den sortens åkommor som det läggs på cancer, hävdar hon.

Det är därför de båda grundarna är här, för att undersöka möjligheter och hitta sin så kallade ”product market fit” – det vill säga hur produkten ska utvecklas för att passa in på den amerikanska marknaden.

– Alla vet ju att man måste röra på sig. Problemet är att folk inte gör det. Vår lösning ska se till att de gör det och vi ser också en fördel i att det är en fysisk enhet och inte bara en app, säger Jin Moen.

Bolaget Movinto Fun bildades 2007 och sedan i januari 2011 ligger huvudkontoret i Åre där Marie Björkman bor på halvtid. Åren sedan start har gått åt till att testa prototyper och algoritmer, för att sedan gå över till att ta fram produkten. Produktionen har skett i Kina och den processen har tagit lång tid.

I mars förra året gjorde Movinto Fun en ”mjuk lansering” i Sverige. Hittills har företaget bara sålt ett tusental enheter av Oriboo, bland att annat via ett försäljningssamarbete med NK och via sin hemsida.

– Det hade varit bra om vi varit här i Silicon Valley tidigare. Här finns en annan erfarenhet kring vilken fabrik och kompetens man behöver och här är vägen snabbare till marknaden, säger Marie Björkman.

– Det är det som är syftet med Tinc-programmet, att komma till marknaden. Här är det en förutsättning att tänka globalt. Här tänker man utifrån hur man skapar en produkt och skalar upp den på marknaden, säger Jin Moen.

Under programveckorna får de hjälp av fem olika mentorer och har haft en rad möten med exempelvis fitness-aktörer, som en yoga-studio och en hälsotjänst, för potentiella samarbeten.
– Det vi försöker göra är att etablera produkten för att sedan jobba med partner för att få ut den, säger Marie Björkman.

Till exempel har de även träffat en av grundarna till spelet Guitar Hero, Charles Chuang, som hade förslag på potentiella samarbeten.

De båda grundarna pratar också om att Oriboo kan innefattas i trenden med så kallade ”wearables” – prylar som armband man kan ha på sig för att mäta rörelser, samt ”internet of things”. Prylarna handlar också om att kunna dela med sig av det man gör till andra, exempelvis i sociala medier eller med vänner, och det kan delvis vara en motivationsfaktor.

– Vi måste utgå från folks befintliga vanor, för det är svårt att ändra någon. Man måste titta på hur människor fungerar och hur man kan lägga till rörelse i deras vardag, säger Jin Moen.

Det kan vara på arbetsplatsen eller hemma, och man motiveras av olika saker som hårda siffror, tävlan eller en emotionell aspekt av att man måste ta hand om sin Oriboo. På det sättet kan den också jämföras med en så kallad ”Tamagotchi” – en digital liten pryl med ett djur som måste matas och underhållas och som var populär under andra halvan av 90-talet.

– Det viktigaste för oss är att det ska vara kul, säger Jin Moen.

Hittills har grundarna levt på sina egna pengar, ett innovationslån från Innovationsbron, Almi Mitt, Länsstyrelsen i Jämtland och Norrlandsfonden, en investering från Sting Capital 2008, en investering från Saminvest 2010 och Inlandsinnovation gick in med pengar förra året. Det finns även några affärsänglar inblandande i Movinto Fun och snart är det dags att försöka få in en ny investering.

– Målet är att skapa ett bolag med stort värde som i sin tur kan ge en exit. Vi vill tjäna pengar på det här också, säger Jin Moen.

– Det är inte det som är huvuddrivkraften, men ändå ett viktigt syfte, lägger hon till.

Kaffet är uppdrucket och vi avslutar intervjun. Jin Moen och Marie Björkman ska vidare på nästa möte och veckan efter åker de hem till Sverige igen. Men de räknar med att komma tillbaka snart.

– Det viktiga med Tinc-programmet är att det inte tar slut när man åker hem. De följer upp med bolagen för resultaten kommer inte direkt, och alla alumner är välkomna att sitta i Tinc:s lokaler, säger Marie Björkman.

—————————————————————–

Om det norska Tinc-programmet:

Programmet kostar startup-bolag 23 000 norska kronor per person och lika mycket subventioneras av Innovation Norway och Vinnova. Resa och boende står man för själv.

Programmet börjar med en kick-off i Oslo och pågår i fyra veckor i Silicon Valley.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson