Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I kväll kommer Twitters första kvartalsrapport som börsbolag. Mikrobloggen noterades i början av november förra året och har hittills gjort bra ifrån sig på New York Stock Exchange.

Med Facebooks första svajiga år på börsen i färskt minne spekulerades det i Twitters möjligheter. Men Twitter-aktien drogs direkt med i internetbolagens varma vindar och Facebooks kursutveckling hade börjat peka uppåt några månader tidigare.

Twitter aktiekurs, som introducerades på 26 dollar i november, har varit uppe och vänt på nära 75 dollar. Och låg på 66 dollar vid börsens stängning i går.

Det finns höga förväntningar på dagens rapport från Twitter, som har förstärkts av Facebooks goda resultat i förra veckan. Trots att bolagen inte är jämförbara när det gäller användarantal eller finansiella resultat, så tjänar de båda främst pengar på annonser. Över hälften av Facebooks intäkter kom från mobilen under förra kvartalet och där ligger Twitter före med 63 procent av intäkterna i kvartal tre förra året.

Dock är Twitters annonsverksamhet i ett mycket tidigare stadium än Facebooks. Mikrobloggen tjänade 66 cent per användare under tredje kvartalet, jämfört med den sociala nätverksjätten som tjänade 1,51 dollar.

Wall Street förväntar sig att Twitter ska omsätta 217 miljoner dollar (cirka 1,4 miljarder kronor) under fjärde kvartalet 2013 och göra en nettoförlust på 2 cent per aktie. Medan flera analytiker tror att intäkterna kommer att landa över förväntningarna på 235 miljoner dollar (cirka 1,5 miljarder kronor).

För helåret 2013 förväntas Twitter generera 640 miljoner dollar (cirka 4 miljarder kronor) i omsättning, en dubblering från året innan. Tillväxten under tredje kvartalet 2013 på 134 procent ger en hint om att det ändå skulle vara möjligt.

Hittills har Twitter inte visat någon vinst. Under 2012 gjorde bolaget en förlust på 79 miljoner dollar (cirka 515 miljoner kronor) och året innan på 128 miljoner dollar (cirka 836 miljoner kronor). I en intervju inför börsnoteringen i november med New York Times-reportern och författaren Nick Bilton, som har skrivit en bok om Twitters historia, sa han att det är i sin ordning och att Twitter skulle kunna tjäna pengar om man bara ville. Att det snarare handlar om att Twitter har satsat på uppköp än att hålla i kostnader. Men förr eller senare kommer marknaden att förvänta sig en vinst.

En omedelbar utmaning för Twitter är att få fart på användartillväxten. Den har bromsat in under de senaste kvartalen och nu är frågan om man har lyckats vända den trenden. Dock har Twitter lyckats locka till sig unga användare. Enligt en ny undersökning från analysföretaget Frank N. Magid Associates har andelen ungdomar i åldrarna 12-17 år som använder Twitter växt från 39 procent 2012 till 44 procent 2013.

Den senaste officiella siffran Twitter visade upp var totalt 230 miljoner aktiva användare i månaden, vilket är långt ifrån Facebooks 1,19 miljarder. Men Facebook och Twitter är som sagt inte jämförbara på många sätt, och förväntningarna kan ställa till det för mikrobloggen på börsen om siffrorna inte visar sig vara i paritet. Det får vi se i kväll då SvD Näringslivs Erik Bergin rapporterar om resultatet.

LÄS MER: Historien om Twitter var inte den han först trodde

LÄS OCKSÅ: Bilton om Twitters börsnotering: “Bra timing, men dålig användartillväxt

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson