Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I torsdags släpptes nya Ipad Air till försäljning. Samtidigt visar siffror att Apple har tappat marknadsandelar till Android-plattor.

Apple är fortfarande det företag som säljer flest surfplattor och stod för 29,6 procent av marknaden under tredje kvartalet i år. Det visar siffror från analysföretaget IDC.

Men Apples tillväxt har saktat in och Samsung, som ligger tvåa, har vunnit marknadsandelar jämfört med samma period i fjol. Från 12,4 procent förra året till 20,4 procent i år. Medan Apple har tappat från 40,2 procent förra året till 29,6 procent.

Marknaden för surfplattor ökade med sju procent under tredje kvartalet och flera av de andra tillverkarna ökade sina marknadsandelar.

En anledning till Apples minskade andel är, enligt IDC, att bolaget har valt att flytta fram sina produktlanseringar till senare på året.

I torsdags började Apple sälja nya Ipad Air – en tunnare och lättare version av surfplattan än sina föregångare. Senare i november kommer även nya Ipad Mini med en högupplöst retina-skärm ut till försäljning. Och det återstår att se om Apple kan ta tillbaka en del av marknaden under nästa kvartal.

LÄS MER: Konkurrensen hårdnar bland surfplattetillverkarna

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar