Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

På tisdagskvällen svensk tid presenterade Apple sina nya versioner av Ipad och Ipad Mini, men bolaget var inte ensamma om att lansera surfplattor. Nokia kom ut med sin första surfplatta tidigare under tisdagen, Lumia 2520, som har en 10 tums skärm och operativsystemet Windows RT. Och Nokias nya ägare Microsoft släppte sin andra version av surfplattan Surface på tisdagsmorgonen svensk tid.

LÄS MER: Liverapportering från kvällens Apple-event

Det finns numera många aktörer på surfplattemarknaden. Förutom ovan nämnda säljer bland andra Amazon, Samsung, Google, Sony, Asus och Acer också plattor. Apples Ipad stod ut när den lanserades 2010, men i dag är många av konkurrenterna hack i häl och har bättre priser.

Som jag har skrivit om tidigare här på bloggen dominerade surfplattor med operativsystemet Android marknaden under det andra kvartalet i år. Enligt siffror från analysföretaget IDC stod de för 62,6 procent av marknaden jämfört med Apples 32,5 procent. Under samma kvartal förra året var den siffran näst intill omvänd, då Apple hade 60,3 procent av marknaden medan Android-plattor hade 38 procent.

Windows-plattor ligger en bra bit efter med 4,5 procent under andra kvartalet, men har ändå ökat från 1 procent under samma period i fjol.

Trots konkurrensen finns det dock utrymme för de olika aktörerna att sälja fler surfplattor. Försäljningen beräknas växa med över 50 procent i år, enligt siffror från analysföretaget Gartner. Och nästa år har Counterpoint Research räknat ut att tillväxten ska sakta ner, men ändå öka med 28 procent.

Under tisdagskvällens Apple-event berörde bolagets vd Tim Cook inte några marknadsandelar. Istället tryckte han på att 81 procent av all webbtrafik från surfplattor kommer från Ipad, men utan hänvisning till någon källa.

Nya Ipad har fått namnet Ipad Air och är en lättare och tunnare version än sina föregångare. Den väger knappt ett halvt kilo, 200 gram mindre än Ipad 4, och är 20 procent tunnare.  Skärmen är liksom tidigare 9,7 tum, men plattan är mindre då sidorna har tagits ner. Priset i Sverige är 100 kronor lägre än för föregångaren och börjar 4 395 kronor för 16GB och wifi. Försäljningen i Sverige startar den 1 november.

Apple lanserade även, som väntat, en ny Ipad Mini med den högupplösta retina-skärmen (7,9 tum) som Apple har i sina andra produkter. Nya Ipad Mini kostar från 3 495 kronor i Sverige för 16GB och wifi, och börjar säljas senare i november. Det är 500 kronor mer än för första versionen av Ipad Mini som släpptes för ungefär ett år sedan. Den kommer att finnas kvar och kosta från 2 595 kronor (här har CNET Reviews jämfört surfplattorna).

Båda surfplattorna har den nya snabbare A7-processorn, samma som den i Iphone 5S, och har lika mycket batteritid som sina föregångare – upp till 10 timmar med wifi-uppkoppling.

Apple har fått kritik för sin bristande innovationskraft, och frågan är om en lättare och tunnare Ipad samt en ny Ipad Mini med bättre skärm räcker till för att ta tillbaka en del av marknaden. Apple ligger också i en högre priskategori (vilket i och för sig gör att Apple tjänar mer pengar) än konkurrenter som Amazons Kindle Fire HDX i 7 och 8,9 tum, Googles surfplattor Nexus 7 och 10 och Samsungs Galaxy Tab 3 i 7, 8 och 10 tum.

En annan nyhet från Apples event var att nya operativsystemet för datorer, OS X Mavericks, släpps för alla Mac-modeller från år 2007 och framåt. Den nya uppdateringen är gratis, till skillnad från tidigare versioner, och Apple gav Microsoft en känga under presentationen för att man tar betalt för Windows 8.

Liksom väntat kom det också nya Macbook Pro-datorer, med sänkt pris och höjd prestanda i form av bland annat bättre grafik och batteritid. Och den nya supersnabba cylinderformade Mac Pro-datorn, som ska vara särskilt bra för videoredigering, ska komma ut innan årsskiftet. Det släpptes även uppdateringar av Apples webbaserade mjukvara Iwork, där man konkurrerar med Microsoft Office och Google Docs. Och ny versioner av Ilife-apparna Garage Band, Iphoto och Imovie.

Nasdaq-börsen svarade på nyheterna med att Apples aktiekurs låg på ner 0,29 procent vid börsdagens slut.

För foton och fler nyheter från Apples event – läs liverapporteringen här.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson