Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Om du till exempel använder Googles webbläsare Chrome eller mejltjänsten Gmail så har du kanske sett ett meddelande längst upp om att sökjätten ska ändra sin integritetspolicy. Förändringen handlar om att ditt namn och ansikte kan synas tillsammans med en annons – om du har gillat något genom att ge det ”+1” (som är Googles gilla-knapp), följer ett varumärke, kommenterat eller recenserat något genom Google. Den nya uppdateringen träder i kraft den 11 november och gäller användare över 18 år.

Google TOS update

Google-annonsGoogle gör helt enkelt en Facebook, som också kör annonser tillsammans med användare som har gillat en viss produkt eller ett företag. Google låter dig välja om du vill vara med eller inte, medan Facebook låter dig välja om du vill vara med i så kallade sociala annonser som visar ditt namn, men inte när det gäller innehåll i det som kallas sponsrade händelser även om de tar hänsyn till dina integritetsinställningar.

Är du i inloggat läge på ditt Google-konto kan du gå in här och ta bort bocken i rutan med ditt godkännande för annonserna. Men det gäller bara om du har en användarprofil i Googles sociala nätverk Google Plus, som numera krävs för att gilla, recensera eller kommentera något på Google. I dag kommer dock ett publikt Google Plus-konto automatiskt med när du registrerar ett Google-konto för att till exempel använda Gmail, men det går att ändra inställningarna för det och ta bort det i efterhand.

Google jobbar kontinuerligt med att integrera sina olika tjänster, och i slutet av september meddelade man till exempel att alla som vill kommentera på videosajten Youtube behöver ha ett Google Plus-konto. Ett av skälen för det är också att elaka kommentarer på Youtube är ett problem som skulle kunna avhjälpas med personliga konton.

LÄS MER: Google vill knyta dig närmare till sig

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson