Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Gratis lunch och Iphones till alla är bara några av de saker som Marissa Mayer har infört sedan hon tillträdde som vd på Yahoo för sju månader sedan. Men nu är det slut på gullandet. I en skrivelse till Yahoos 14 500 anställda, från HR-chefen Jackie Reses, står att de numera ska infinna sig på kontoret varje dag. Från och med juni blir det inget mer av att jobba hemma eller från andra ställen.

”För att bli det absolut bästa stället att jobba på kommer kommunikation och samarbete att vara viktigt, och vi måste arbeta sida vid sida. Därför det är avgörande att vi alla är på plats på våra kontor. Några av de bästa besluten och insikterna kommer från diskussioner i korridorerna och i kaféet, träffa nya människor och ha improviserade möten … Vi måste vara ett Yahoo och det börjar med att vara tillsammans fysiskt.”, står det bland annat i meddelandet till de anställda.

Som vanligt var det egentligen bara var avsett för personalens ögon, men någon läckte det till Kara Swisher på teknikbloggen All Things Digital. Kritiken från omvärlden lät inte vänta på sig och hon hörde av anställda som var upprörda, och skriver att beslutet bland annat kommer att påverka flera hundra som för tillfället jobbar hemifrån på heltid.

Framförallt var det tonen i meddelandet, och att Yahoo inte skulle lita på sina anställdas goda omdömen som förargade dem. En kritik har också kommit från föräldrar som ofta kan behöva lite mer flexibilitet i jobbet. Särskilt som Marissa Mayer själv blev mamma i oktober förra året.

Men det finns också dem som försvarar Marissa Mayers beslut.

En källa till Business Insider säger att det här är något hennes företrädare visste att de behövde göra men aldrig kom till skott med. Några av skälen ska, enligt källan, vara att många anställda har hållit sig undan, drivit startup-företag vid sidan om och helt enkelt inte varit produktiva.

– Hon har redan visat att hon kan ändra kulturen och nu är folk glada över att gå till jobbet. Det här är den bästa chansen vi har jämfört med tidigare vd:ar. Tidigare chefer har tagit ett halvår på sig minst innan de gjort några förändringar, sa en Yahoo-medarbetare till mig ett par månader efter Marissa Mayer hade tillträtt som vd.

Nu har det gått fem månader till och Marissa Mayer verkar fortfarande ha många med sig på tåget. Trots att de inte får jobba hemma, vilket kan tyckas bakåtsträvande med tanke på alla prylar och arbetsverktyg i molnet som finns i dag.

I en tråd på fråga-svar communityt Quora svarar ett antal (anonymt), som uppger sig vara Yahoo-anställda, på frågan om vad de tycker om förbudet att jobba hemma. Flera skriver att det är bra att Marissa Mayer ”städar upp i huset”.
”Vill vi förändra, konkurrera och göra en comeback så behöver alla vara med, i möten, bidra med idéer, vara engagerade etc.”, skriver en Quora-användare.
I en diskussion på sajten Hacker News är tongångarna desamma.

Det har tydligen funnits en del anställda som har utnyttjat det faktum att det var möjligt att jobba hemma, och nu kanske säger upp sig. Men Yahoo behöver skära i kostnaderna, och det här kan vara ett sätt som Marissa Mayer har räknat ut att hon kan bli av med folk utan att behöva avskeda dem.

På tisdagskvällen kom Yahoo med ett uttalande till New York Times angående den nya policyn som lyder:
”Det här ingen bred branschbild av att jobba hemifrån. Det här handlar om vad som är rätt för Yahoo just nu.”

Foto på Marissa Mayer – CC: magnus hoij/Flickr

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar