Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I veckan var jag på acceleratorn 500 Startups ”demo day” i Mountain View, en bit ner i Silicon Valley.

MOUNTAIN VIEW På ett bord i entrén till Microsofts lokaler, där 500 Startups ”demo day” ska äga rum, ligger lappar för att skriva sitt namn på. Jag väljer först en röd, för att jag gillar färgen, men inser snart att regeln är att investerare ska ha röda och alla andra blå.

Vi skämtar lite där i entrén om att vissa investerare kanske väljer blå ändå och kör ”undercover” en dag som denna, för att inte överfallas av hoppfulla entreprenörer.

Jag ser flera nervösa ansikten på väg till salen där presentationerna ska hållas. Därinne går en kille runt framme på scen och känner in atmosfären. Det är dags för den senaste omgången av startup-företag i acceleratorn 500 Startups att snart visa upp vad de går för.

Dave McClure, grundare av 500 Startups, inleder:

– Gillar ni ett företag så låt oss höra det, säger han, och publiken applåderar och visslar.

Dave McClure liksom studsar upp och ner på scen, men läser samtidigt innantill från ett manus. För varje startup han presenterar ändrar han dialekt eller lägger till något utanför det som står på pappret.

Det märks att entreprenörerna har övat innan, och alla presentationerna följer i princip samma modell. Först handlar det om hur mycket marknaden är värd och varför deras lösning är så bra, efter det några exempel för att bevisa det, för att sedan presentera teamet och till sist hur mycket pengar de skulle vilja ha.

Entreprenörerna står längs väggen och väntar på att det ska bli deras tur att presentera sitt företag.

Vissa är så klart bättre på att pitcha än andra, men det finns energi i många framträdanden och de gör inga stora missar. En kille tappar bort sig ett tag:

– Det är för att vi precis har stängt en stor runda med pengar som jag är nervös, säger han, och river ner en applåd från publiken.

Det är 33 lyckliga företag som har varit med under tre månader i den här omgången av 500 Startups, men ett har redan hunnit hoppa av. I programmet får de en såddinvestering och chans att utveckla sina verksamheter, med hjälp av mentorer och varandra. Dave McClure startade acceleratorn för tre år sedan, och det här är den femte kullen med entreprenörer.

Under företagens presentationer sticker han ibland i mellan med en kommentar eller ett hejarop.

– Sa du just att ni har haft fler sökningar än Google, säger han och har sprungit upp på scen när det danska bolaget Iconfinder presenterar.

– Ja, det säger jag, säger Steffen Thilsted, medgrundare till Iconfinder, en sökmotor för ikoner som tog in 1,8 miljoner dollar i såddinvesteringar förra året.

– Inom vertikalen ikoner, säger han.

Steffen Thilsted avslutar med att säga att de inte letar efter några pengar just nu.

– Sexigaste pitchen man kan göra: ”vi behöver inte era pengar”, säger Dave McClure, innan han går vidare till nästa företag.

Hälften av de 32 bolagen här är inte från USA. Till 500 Startups kommer entreprenörer från hela världen. En del försöker stanna, andra åker hem. Alla kommer långt ifrån att lyckas, men många av de som står på scen har redan blivit lovade investeringspengar.

Summan 500 000 dollar kommer upp om och om igen. De flesta av företagen siktar på att ta i en investering i den storleken. Vissa har inte kommit någonstans, andra har kommit halvvägs eller längre.

Det är en blandning av bolag, med ungefär lika många konsumenttjänster som B2B-företag. Många av startup-grundarna pratar om sin affärsmodell och några av företagen tjänar redan pengar.

När alla är klara blir stämningen bland dem desto mer uppslupen, och ljudnivån är hög på minglet efteråt där de får möjlighet att prata med investerare som är på plats.

Jag hälsar på Dave McClure, säger att vi haft kontakt, men att han sedan inte svarat.

– Det är likt mig, säger han och ger mig sitt kort.
– Du kan ringa mig någon dag, säger han.

Sedan kommer nästa person och vill prata med honom. Och med 450 såddinvesteringar, ett startup-program och resor är det mycket och många som kräver hans uppmärksamhet.

Nästa dag är det dags för entreprenörerna att presentera i San Francisco, och sedan väntar New York i nästa vecka.

Domen från Dave McClure kom dock redan dagen innan den första presentationsdagen. På eventet Startup Grind tidigare under veckan förutspådde han att en tredjedel av startup-företagen här kommer att ta in en miljon dollar eller mer, en tredjedel 500 000 dollar eller mer, och en tredjedel 250 000 dollar eller mindre. Och att ett par troligtvis inte kommer att kunna ta in tillräckligt med kapital för att komma så mycket längre.

”Till de flesta startup-företag i rummet, ni kommer f-n att misslyckas”, sa han.

Vilket inte kan ha ingjutit så mycket hopp hos entreprenörerna som var på plats på Startup Grind, och nästa dag skulle presentera sina företag. Samtidigt är det kanske också det som motiverar dem att kämpa vidare, för kanske är det någon av dem som står för nästa stora grej.

Några av startup-företagen i den här omgången av 500 Startups:

Waygo – en översättningsapp för resor. Exemplet på scen var en kinesisk meny, och för att översätta ett ord använder man telefonens kamera och appen kräver ingen uppkoppling. Kostar 14,99 dollar per språk. Från USA.

Gazemetrix – ett verktyg där företag kan hitta foton i sociala medier med deras logga i, mäta engagemang och sprida innehåll vidare. Har redan 40 kunder, bland andra Coca-Cola, Nike och Yoplait. Från USA.

Chewse – en marknadsplats för företag som vill beställa catering. Har redan investerare från Twitter och Google, och har serverat 20 000 måltider till kunder som Wells Fargo och Pricewaterhousecoopers. Men har också konkurrens från tjänster som Seamless och Melt. Från USA.

Babylist – ”ett Pinterest för bebisprodukter”. Fungerar som en önskelista och inspirationsplats för föräldrar. Tjänar pengar per registrering och transaktion, och förra året köptes det presenter för 2,3 miljoner dollar genom sajten. Från USA.

Walletkit – en mjukvaruplattform för att skapa, hantera och leverera digitala kuponger till mobila plånböcker. Från Indien.

Idreambooks – ”ett Rotten Tomatoes för böcker”, tjänst för bokrekommendationer som aggregerar recensioner från tidningssajter och andra betrodda källor. Från Kanada och Indien.

Markerly – en tjänst för den ”dolda delen av webben”, där medieföretag kan ta reda på vilka namn och meningar som läsare interagerar mest med, vilka som twittrar om vad och hur mycket trafik det ger samt uppmana läsare till att dela med sig av innehåll de markerar i en text. Från USA.

(På Techcrunch finns en lista med alla startup-företagen i bokstavsordning.)

Läs också: Trendigt att vara entreprenör – men få lyckas

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson