X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

”Den nordiska invasionen”. Det är en av rubrikerna på ett av sommarens omslag av den amerikanska tidningen CNBC Business.
– Vi har nått en punkt där det är hippt att vara entreprenör i Sverige, säger Hampus Jakobsson i artikeln, svensk entreprenör som sålde sin startup The Astonishing Tribe (TAT) till Research in Motion (RIM) förra året.

För tio år sedan, menar han, när man sa att man skulle starta ett företag var det lika med att vara arbetslös.

I ingressen i artikeln ställs frågan: ”Så när kommer Skandinavien producera ett Google eller Facebook?”. För att ha en liten befolkning har vi flera framgångar – som till exempel Skype och Spotify. Och det är sådana företag som får entreprenörer att drömma om ett genombrott.

– När jag växte upp vad det coolaste du kunde vara en rockstjärna. Nu vill alla vara en entreprenör, säger Måns Adler, medgrundare till videotjänsten Bambuser, som också kommer till tals i artikeln.

Det pratas alltså om att det är trendigt att vara entreprenör i Sverige. Här i Silicon Valley har entreprenörskap varit hett länge, men även här snackas det om att det är en trend som allt fler lockas av. ”Teknikindustrin har blivit sexig” skriver teknikbloggen Techcrunch i en artikel om var man bör etablera sitt företag – i San Francisco eller i andra delar av Silicon Valley.

Vissa entreprenörer tycker dock att det är tröttsamt att entreprenörskapet är en trend, som en person jag träffade här för ett tag sedan och som helst vill vara anonym.

– Hela teknikscenen är en trend och handlar om ”namedropping”. Jag har bara varit här i några veckor och det känns som att alla pratar om Facebooks börsnotering. Och inkubatorer är som valuta här. Man behöver inte ens ha gjort något för att komma in, man behöver bara ha en idé, säger han.

– Det handlar inte längre om visionen för en produkt eller att bygga något. Det är det jag inte gillar, säger han.

Andra är mycket mer positiva. Som riskkapitalisten Mike Volpi, partner i riskkapitalbolaget Index Ventures som har investeringar i till exempel Spotify.

Jag intervjuade honom till annan artikel och han sa att ju fler entreprenörer ju bättre. Att det ökar chanserna att få fram fler framgångsrika företag. Han hurrar på trenden också för att ju fler som lyckas desto bättre investeringar gör hans bolag.

Men siffror visar att det är få som lyckas hela vägen med sitt startup-företag.

Närmare bestämt är det 1 av 12 som lyckas, enligt siffror från Startup Genome, en organisation vars mål är att bygga upp en databas för startup-världen och som har analyserat 3 200 startup-företag inom snabbväxande teknikområden. Och det finns statistik som visar att 90 procent av alla startup-företag läggs ner inom en femårsperiod.

Anledningen till att de misslyckas* är, enligt Startup Genome, att de inte klarar av huvuduppgiften som är att ha en bra produkt och en stor marknad för den. Och att de inte balanserar fem huvudområden: kunder, produkt, team, affärsmodell och pengar. Skalas ett av de områdena upp för mycket så går det därefter.

För även om entreprenörerna är många och en del av dem hänger på en trend handlar ju livet som entreprenör mycket om hårt arbete. Frihet, men att jobba mycket och dedikerat. Långa dagar, nätter och helger.

Silicon Valley lockar många att komma hit och testa lyckan. För att bli ett av de där företagen som kanske är nästa Facebook, Twitter eller att bli uppköpta som Instagram. Här kan de kanske få en annan acceptans än på hemmaplan och här finns ett stort kontaktnät för att fånga upp entreprenörer. Några av de där namnen som droppas här är investerare, advokater, rådgivare och serieentreprenörer som finns här för goda råd och pengar. Om man har kontakterna för att nå dem. Kontakter betyder mycket här. Vem som kan introducera dig för vem.

Dilyara Mingalieva och Zhanna Sharipova är två ryska entreprenörer som flyttat till San Francisco från Moskva och låtit sig omsvepas av Silicon Valleys entreprenörscharm. Jag träffade dem första gången på en konferens i början av maj i år. Då hade de bara varit här i några dagar. Nästa gång vi ses har de hunnit bli varma i kläderna och försökt träffa så mycket folk de bara kan.

– Här är folk öppna för att träffa nya människor och dela kontakter, säger Zhanna Sharipova (till höger på bilden).

– Och det finns en hög tolerans för misstag här, tycker Dilyara Mingalieva.

Hemma i Ryssland har de jobbat i företagsvärlden, en som produktchef på ett stort konsumentproduktföretag och den andra som managementkonsult. Deras omgivning trodde inte att de var kloka när de bestämde sig för att starta Dish.fm, en app för att recensera och hitta goda maträtter.

– I Ryssland är det väldigt osexigt att vara entreprenör, säger Dilyara Mingalieva.

– Det kanske är en trend att vara entreprenör här, men inte i alla delar av världen. Om jag säger till en vän hemma: ”vi ska lansera en app”, då får jag ett telefonsamtal nästa dag med ett jobberbjudande. För de tror att jag är arbetslös, säger Zhanna Sharipova.

– Alla vill vara entreprenörer här, men det är fortfarande svårt att vara det. Alla frågar varje dag om vilka framsteg man gjort. Det är en turbulent värld här som hela tiden förändras. Särskilt när du är känslomässigt involverad. Ena dagen är du kung, nästa vill du dö, säger hon.

Dilyara Mingalieva fyller i:
– Som konsult brukade jag jobba 20-timmars dagar, men det här är tuffare för jag är känslomässigt involverad.

De siktar på att få in ytterligare riskkapital längre fram. Men just nu försöker de leva billigt och pengarna de redan fått in från en rysk investerare, som också har hjälpt dem hit med sina kontakter, ska räcka länge.

Det märks att de går på adrenalin, mycket sömn verkar det inte bli. De pratar med utvecklarna i teamet, som sitter i Moskva, på kvällar och mornar, jobbar på kontoret i SOMA där de har hyrt in sig på dagarna och går på nätverksträffar på kvällarna. Ett så värst vidare hippt eller trendigt liv skulle jag inte tro att det är alla gånger. Men trend och misslyckande* eller inte – än så länge lever de drömmen om entreprenörslivet och gillar det.

——————-

* Om att misslyckande ses som en god erfarenhet får det handla om i en kommande post.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson