X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

För Google, som konkurrerar med aktörer som Facebook, Apple och Amazon med flera, är det viktigt med infrastruktur. I dag kom sökjättens resultat för fjärde kvartalet förra året, som visade att över en miljard dollar investerades i datacenter under perioden.

Det är inte det högsta beloppet Google har lagt på datacenter. Fjärde kvartalet 2010 var det två miljarder dollar.

Men Google har råd. Omsättningen för kvartalet slutade på 14,4 miljarder dollar (utan Motorola Home), cirka 100 miljarder kronor, en ökning på 36 procent jämfört med samma kvartal 2011. Nettoresultatet landade på 2,89 miljarder dollar för perioden, med förlusten från försäljningen av Motorola Home i december, en ökning med 6,6 procent jämfört med året innan.

Det är framförallt i mobilen och på Youtube som intäkterna kommer ifrån, menade Googles medgrundare och vd Larry Page, när han redovisade resultatet i ett samtal på tisdagseftermiddagen.

”Gangnam Style”, musikvideon som först nådde en miljard visningar på Youtube, har bara den dragit in åtta miljoner dollar i annonspengar (en del av det gick till dem som gjort videon), skriver CNNMoney.

Läs också: Miljardrekord för ”Gangnam Style” på Youtube

Antalet betalda klick ökade med 24 procent, samtidigt föll intäkten per klick med sex procent jämfört med förra året. Det är det femte kvartalet i rad som klickpriset sjunker. Annonsörerna vill nämligen inte betala lika mycket per klick i mobilen som i datorn, det eftersom mobilklicken inte förväntas ge samma konvertering för köp.

Resultatet för fjärde kvartalet överträffade analytikernas förväntningar, som låg på 10,50 dollar per aktie. Istället slutade det på 10,65 dollar. Googles aktie steg med fem procent i handeln på eftermarknaden.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson