Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Jag är på resande fot i två veckor och därför tar jag och Silicon Valley-bloggen en kort bloggpaus, men är snart tillbaka. Ses då!

ENTREPRENÖRER Kontorslokalen är långtifrån bemannad, en vanlig syn i Silicon Valley hos startup-företag som på så sätt visar att de ska växa och anställa fler. Jag är på walkie talkie-appen Voxers kontor i centrala San Francisco, i området SOMA, men jag är inte där för att träffa någon från Voxer utan Jori Lallo. Han är en finsk entreprenör som tillsammans Karri Saarinen driver bokmärkestjänsten Kippt.com.

Det finns någon slags symbolik i stora kontor här i dalen. Det bygger upp förväntningar som skulle kunna ge positiva effekter för startup-företag till exempel när det gäller investeringar. Men tills det kommer fler anställda hyr Voxer ut till andra startup-företag, som Kippt.

Förra gången jag pratade med Jori Lallo var i mitten av juni, samma vecka som han och Karri Saarinen, som första finska startup-grundare, påbörjade programmet hos Silicon Valley-acceleratorn. Något som många entreprenörer söker till och drömmer om att få vara med i.

LÄS OCKSÅ: Han är antagen till Ycombinator

Nu har det gått några månader och Kippt-grundarna verkar ha fått ut en del av det tre månader långa programmet. Och precis som Jori Lallo sa att de skulle göra verkar de ha jobbat hårt.

– Det är dem som jobbar mest på kontoret, säger en av deras kontorskollegor på Voxer.

Ett par dagar i veckan under sommaren och under hösten har Jori Lallo och Karri Saarinen åkt ner i dalen för tisdagsmiddagar med de andra entreprenörerna och för möten med Ycombinators partners.

­– Ycombinator gav oss definitivt en push när det gäller produktutveckling och att bättre förstå hur startup-företag jobbar här i dalen, säger Jori Lallo.

– Men nu kommer den svåra delen. Att komma in på Ycombinator är coolt, men bara det gör inte att något händer. Det är ännu en startpunkt och jag ser inte att något kommer att bli lättare genom det, snarare svårare, säger han.

För själva jobbet måste Kippt göra själva och då är det bra att ha stöd från vänner från de andra Ycombinator-företagen som är i samma fas som dem, för att lära av varandra och dela erfarenheter. Vilket är en viktig del av dalens kultur.

– Att se flera av de andra företagen göra riktigt bra ifrån sig pushar verkligen oss och vi känner pressen.

Jori Lallo säger att de har hunnit tänka en del på hur de vill utveckla tjänsten under sommaren. I dag ser de på Kippt.com som ett ställe där man kan spara och arkivera länkar på lång sikt, lite som ett personligt internet-arkiv. Det kan till exempel handla om länkar från bloggar, nyhetssajter, Twitter-inlägg, och allt annat det finns länkar till.

– Livstiden för innehåll är kort i dag, max en vecka, och det finns inget direkt ställe för att samla det mer permanent, tycker Jori Lallo.

Precis som jag skrev om i juni så är Kippt inte ensamt om att vara ett ställe där man kan samla länkar. I den genren finns flera tjänster som Evernote, Delicious och Instapaper. En skillnad med Kippt är det aspirerar på att vara socialt och att bli mer av ett community för innehåll. I tjänsten kan man dela sina olika kategorier av länklistor med andra, följa andras publika länklistor och kommentera länkar. Det går också att dela länkar till Google och Facebook samtidigt som man sparar dem till Kippt genom tjänstens webbläsarplugin.

– Vi vill vara stället för att spara innehåll på längre sikt och bygga upplevelser kring det. Vi vill inte bara vara en av alla länksparar-tjänster, säger Jori Lallo.

Visionen grundarna har är att människor ska lägga över sina länkar, som de sparat under åren, och lägga in dem på Kippt. Och Jori Lalli och Karri Saarinen jobbar en del med att försöka få till olika samarbeten med andra tjänster där man kan spara länkar ifrån. Något som även användarna har hjälpt till med genom att mejla andra tjänster och efterfråga det. Bland annat finns det nu möjlighet att lägga över innehåll man har samlat och delat i tjänsten Digg, då den numera inte har kvar den funktionen.

Men samarbeten och användare till trots så kommer frågan, som den gör för alla startup-företag förr eller senare: vad ska Kippt tjäna pengar på? Det finns en premium-tjänst med lite extra funktioner, men grundarnas fokus är just nu inte på affärsmodeller och de drar inte in några stora summor.

Här i dalen finns det en hel del startup-företag som är i ett stadium av så kallat ”pre-rev”, pre-revenue, vilket betyder före inkomster. Men Jori Lallo tycker att han har märkt av en förändring under sommaren på Ycombinator. För två år sedan handlade det mest om sociala tjänster och många användare – i dag går utvecklingen mot fler B2B-tjänster och att fler tänker på affärsmodeller.

För tillfället lever Kippt på såddinvesteringen de fått genom Ycombinators program, som brukar ligga på runt 18 000 dollar, cirka 120 000 kronor. Och de planerar att ta in mer kapital inom kort. Kanske från någon kontakt genom ”speed-dejtingen” de gjorde med investerare på Ycombinators examensdag – den så kallade ”demo day” när alla företagen pitchade inför en viktig publik.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson