X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I kväll kom uppgifter om att den sociala bokmärkessajten Pinterest får en investering på 100 miljoner dollar (cirka 700 mkr). Det innebär att sajten värderas till hela 1,5 miljarder dollar (cirka 10,5 mdkr).

Teknikbloggen All Things D skriver att det japanska e-handelsföretaget Rakuten är huvudinvesterare och går in med 50 miljoner dollar (cirka 350 mkr).

Hittills har Pinterest fått in 37,5 miljoner dollar (cirka 260 mkr) i kapital i två omgångar. Den här gången handlar det alltså om mer än dubbelt så mycket pengar än de två tidigare investeringarna sammanlagt. Det ger en tydlig indikation på hur stor sajten har blivit. Användarantalet har växt explosionsartat under de senaste månaderna och i mars hade Pinterest 17,8 miljoner användare. Det är drygt 50 procent fler jämfört med en månad tidigare, enligt siffror från Comscore.

På Pinterest ”pinnar” du bilder på produkter, recept, kläder och foton med mera som du lägger in i olika samlingar. Sajten driver mycket trafik till andra sajter och gick från två till fyra miljoner dagliga användare från januari till mars i år.

Men det har inte alltid varit så. Pinterest lanserades redan i mars 2010 (då dock i stängd beta, som sedan gick över i öppen beta med inbjudan för att få ett konto) och det är först de senaste månaderna som användartillväxten har tagit fart.

Den svenske entreprenören Christofer Karltorp, som jag skrev om i förra veckan, berättade för mig att han pratade med en av Pinterests investerare i New York. Investeraren sa att det tog två år för folk att förstå varför de skulle vilja ”pinna” något. Och att Pinterest länge hade 10 000 medlemmar.
– Det är många små ”tweakar” som behövs för att få människor att använda nya tjänster, sa Christofer Karltorp.

Samtidigt visar siffrorna nedan att när Pinterest tog fart gick sajten från 50 000 användare till 17 miljoner användare på nio månader (en stor andel av dem under de sista tre månaderna av nio). Jämfört med några år tidigare för Facebook där det tog 16 månader.

————————————————————————————————————————————————
Uppdatering: För en stund sedan gick Rakuten ut med ett pressmeddelande som bekräftar investeringen i Pinterest. I det står också att Rakuten och Pinterest kommer att inleda ett strategiskt samarbete och att de ser synergier mellan Pinterests vision om att människor ska upptäcka nya saker och Rakutens modell för e-handel. Det stakar ut en affärsmodell (som tidigare varit oklar) inom e-handel för Pinterest.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson