Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

– Tänk stort. Med stora visioner är det lättare att få det kapital du behöver, rätt anställda och slutligen det erbjudande om att bli uppköpta som du hoppats på.

Det sa David Lawee, ansvarig för förvärv på Google, från scenen i dag under teknikkonferensen DEMO i Santa Clara. På DEMO får teknikstartups chansen att presentera nya tjänster och produkter.

David Lawees råd för att fånga Googles intresse kan låta enkla i teorin, men det är ju få som faktiskt lyckas med sina stora visioner. Ett lyckat exempel är Writely, som Google köpte 2006 och som lade grunden till Google Docs. Och operativsystemet Android som Google köpte 2005. De båda bolagen hade stora visioner – webbaserade dokument för alla och ett universellt operativsystem. Google hade användarna för att genomföra dem.

– Vissa köper företag som redan har distribution och försäljning, andra företag som redan har en bra produktstrategi men behöver en stor aktör för att utvecklas. Vi tittar på bolag som tänker stort och jobbar konsekvent med sin vision, sa David Lawee under intervjun.

Exempel på vilka företag han syftade på inom respektive förvärvsstrategi ville han inte ge. Matt Marshall, chefredaktör på teknikbloggen Venturebeat som intervjuade honom på scen, gissade på Oracle när det gällde första kategorin och Facebook när det gällde andra.

När han frågade om Google har visat intresse för Instagram, som Facebook köpte i förra veckan, avböjde David Lawee föga förvånande att kommentera. Men han sa ändå om Facebook:
– Vi har inte samma strategi för uppköp helt enkelt.

Facebooks köp av Instagram har jämförts med Googles köp av Youtube 2006, för 1,65 miljarder dollar. Det tycker David Lawee är en haltande jämförelse utan att gå in på hur Facebook tänker angående Instagram. Han pratade i stället om Googles köp av Youtube och att de hade en annan vision med Google Video än vad Youtube hade med sin tjänst. Grundarna av Youtube, Chad Hurley, Steve Chen och Jawid Karim, såg på video ur ett innehållsperspektiv, medan Google såg på det ur ett konsumentperspektiv. Och det visade sig vara lyckosamt.

– När du köper ett företag som har visionära grundare så tror du antingen på dem eller inte. Och när företaget har köpt in i grundarnas ideologi så får de allt de vill ha, sa han.

Enligt David Lawee fungerar två tredjedelar av de uppköp Google gör.
– Vi är på en extraordinär nivå, men det är fortfarande en tredjedel som inte funkar.
Ett exempel på det är Dennis Crowley, som 2005 sålde positioneringstjänsten Dodgeball till Google. Tjänsten stängdes sedermera ner och Dennis Crowley lämnade Google och startade Foursquare.

David Lawee hävdade också att Google försöker hålla sig undan från så kallade ”talent acquisitions” – att köpa bolag bara för personerna som driver det. Det finns dock säkert flera exempel på motsatsen. Jag besökte riskkapitalisten Dave McClures accelerator 500 Startups i Mountain View för några månader sedan och då hade ett av bolagen där blivit uppköpta av Google. Inte så mycket för tjänsten som för personerna var snacket som gick.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson