Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

En kort uppdatering om läget i Trollhättan. Nevs förhandlar nu med fyra parter, varav två biltillverkare: Indiska Mahindra som vill bli delägare i bolaget och kinesiska Dongfeng som vill få en del av den nya plattformen Phoenix. Dessutom är två finansiella parter med – som alltså ska bidra med finansiering.

Indiska Mahindra är intresserat av att få ett premiumvarumärke till sin portfölj och ser en chans att kapa åt sig Saab och Nevs för en spottstyver. Även om Nevs och Saab idag är kraftigt decimerat jämfört med 2011, vilket jag skrivit om här.

Enligt källor jag pratat med handlar förhandlingarna mycket om vem som ska ta huvudansvaret för finansieringen – och det handlar om stora pengar.

 Framförallt har förhandlarna eld i baken.

Efter att kinesiska Qingdao inte uppfyllt sina förpliktelser, pantsatte Nevs först nybilslagret. Nu hankar sig Nevs fram på korttidslån med skyhöga räntor från bland annat Svea Ekonomi, enligt flera centrala källor. Allt för att inte behöva ansöka om konkurs.

 Underleverantörerna har fått beskedet att produktionen ska igång i augusti efter industrisemestern. Då kommer de vilja ha förskottsbetalning – vilket betyder att Nevs måste få en förhandling i hamn mellan fyra och sex veckor innan.

 Alltså nu.

I förhandlingarna uppges det dessutom vara knepigt med den kulturella förståelsen mellan svenskar och indier.

Nevs måste dessutom betala löner nu i dagarna, och skatter  den 14 juli.

 Det måste till ett mycket snabbt avslut i förhandlingarna – för att uttrycka sig direkt.

Jag pratade om det allvarliga läget i SR P1 Morgon i morse klockan kvart över sju – det kan avlyssnas här.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg