Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

BELFAST. Kanske har du hört talas om den: Maserati Ghibli – det italienska sportvagnsmärket Maseratis sputspets som klivit ner från de extatiska supersportvagns- och lyxbilshöjderna ner till det jordnära området runt BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Eller så har du inte det.

Ghibli lanserades 2013 men har milt sagt levt en tynande tillvaro i Sverige med blott en handfull sålda bilar. Nu finns den i en något ansiktslyft version. Och framförallt gör Maseratis säljorganisation för norra Europa en jättesatsning på Sverigemarknaden.

Nå – hur är då själva bilen? Jag är i Belfast och provkör tillsammans med en handfull journalister från Norden och Nederländerna. I går kväll ringde en nära vän – som är hyfsat bilintresserad men inte på nördnivå och undrade vad jag höll på med. Samtalet återges nedan i sin helhet:

Alltså Jonas – vad gör du?

– Jag är utanför Belfast och kör olika Maseratibilar – framför Ghibli.

 

Maserati 1

Kurviga linjer från storasyskonet Quattroporte – fast en linjal kortare. Den hamnar rakt i getingboet med BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Foto: Jonas Fröberg

Ghibli?

– Det är namnet på en afrikansk vind i Lybien och Maseratis försök att göra en bil som ska utmana BMW 5-serie, Audi A6 och Mercedes E-klass dyrare modeller.

 

 

Maserati 5

Ghibli, även känd som en vind i Libyen, finns med två bensin-V6:or från Ferarri och en diesel-V6:a från mer svenniga Lancia. Foto: Jonas Fröberg

 

Har aldrig hört talas om den – bilen alltså. Okej. Inte vinden heller. Berätta!

– Det är inte så konstigt, bilen lanserades så sent som 2013 och det har bara sålts en handfull exemplar i Sverige. Blunda och tänk på det välskulpterade storasyskonet Quattroporte – som den delar chassi och fjädring med. Ghibli är 90 kilo lättare, smäckrare, en skol-linjal kortare och allt sitter i betraktarens ögon – men nog är den snyggare. Maseratis Europaorganisation satsar sedan strax före jul mycket resurser på Sverigemarknaden och ser att man kan öka försäljningen på Maserati från fjolårets fyra (4) bilar till 50 per år i närtid – varav de flesta blir Ghibli, vars dieselmodell har ett grundpris på 709 000 kronor.

Jaha, en Maserati – då har den väl en vrålande V8?

– Nixpix. Den kommer bara med V6-or vilket med Maseratimått är  ”downsizing”. Det finns två bensinversioner på 330 och 410 hästkrafter där den sistnämnda har fyrhjulsdrift från Magna Steyr. Jag körde den för Sverige intressanta dieselversionen på 275 hästkrafter.

Hur känns den då – klår den en BMW 530d?

– Här måste jag dela in intrycken i ett olika kategorier: design, körkänsla, och kvalitetsintryck. Första designintrycket är piggt – linjerna är sportiga, utmanande kurviga och påminner mycket om storasyskonet Quattroporte. Här klår den BMW med hästlängder.

 

 

Maserati 3

Linjespelet är förföriskt – men helhetsintrycket dras ner av körkänsla och detaljintryck – trots att nästan hela kupén är draperad i läder. Foto: Jonas Fröberg

 

Körmässigt då?

– Motorn som faktiskt härstammar från Lancia känns inte lika smidig som BMW:s. Maseratis V6:a har 275 hästkrafter och vridmomentet på hela 600 Nm finns redo från hyfsat låga 2000 varv per minut, men kraften finns verkligen i mellanregstret, inte på de högre varvtalen och bilen brummar nästan som en liten lastbil. Den åttastegade automatlådan är heller inte riktigt lika bra som BMW:s (som är en av de bästa på marknaden). Jag kom inte riktigt överens med växelspaken när jag skulle lägga in växlarna ibland.

Och kvaliteten?

– Materialen i kupén är idel läder med utsökta sömmar och god kvalitet. Elstyrda stolar och elstyrd ratt är stadard. Det finns en 8,3-tums pekskärm vilket känns modernt jämfört med BMW – men samtidigt lite kackig när man jämför med Tesla Model S vars skärm på 17 tum som känns ljusår bättre och tydligare. Bakluckan har inte elstängning vilket kunderna som halar upp 709 000 kronor torde vilja ha.

 

 

Maserati 4

Okej var är det inte läder? Jo runt infotainmentskärmen. Annars brer den väldoftande mjuka skinnmattan ut sig på de flesta ställen. Foto: Jonas Fröberg

Så den når inte ända fram?

– Det beror hur man ser det. Det finns ett franskt uttryck som heter Noblesse Oblige – adelskap förpliktar. Det stämmer med denna bil; det förpliktar att ha namnet Maserati på bakluckan. På många sätt är det en trevlig bil, den når inte upp till BMW:s tajta välbalanserade körkänsla men har å andra sidan snyggare, mer vågad design och en sober inredning – och så namnet på bakstammen förstås.

Men en Maserati… jag tänker på den sportbilar som ändå är bekväma – GranTurismo och GranCabrio och den stora Quattroporte. Är det första gången som Maserati gör en så billig bil?

– Japp.

Men är inte det här att urholka varumärket – att leka med elden bara för att tjäna pengar?

– Jo Maserati tar absolut en risk, men bolagets strategi är att sätta ett tak på Maseratis produktion; de ska aldrig göra mer än 75 000 bilar per år globalt. Jag håller på att skriva ihop en intervju där jag frågat ut Maseratis marknadsdirektör för norra Europa, Greg Wapling, om hans ambitiösa planer för Sverige – och vad han tycker om Tesla.

När får man läsa mer om Ghibli?

– Snart när jag skriver ut det stora testet för SvD Bil & Motors papperstidning – som även publiceras här på SvD.se.

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg