Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Så kom beskedet vi väntat på: Volvo PV gör Mercedes sällskap och bygger en en bilfabrik för 4 miljarder kronor utanför staden Charleston i Berkeley County vid kusten i South Carolina i USA. Även BMW har bilfabrik i samma delstat. Volvo PV:s fabrik ska stå färdig 2018 och bygget inleds i höst. Beskedet var väntat och gör att Volvo får en femte bilfabrik förutom sina två i Kina och Gent och Göteborg i Europa.

Runt 2000 personer anställs på den nya fabriken som är en viktig del av Volvos plan att återta USA-marknaden tillsammans med ett nytt modellprogram.

Att det blev South Carolina var sannolikt en kombination av flera faktorer. Volvos talesperson Stefan Elfström pekar på tillgång till internationell hamn, välutbildade arbetare, attraktiv investerarmiljö och en vana av högteknologisk tillverkning.

Enligt källor till Financial Times skulle Volvo PV i januari ha sonderat terrängen om så kallade stimulanspaket  i South Carolina, North Carolina och Kentucky. Ett sådant paket innebär vanligtvis skattelättnader, marköverföring och att säkra goda kommunikationer. Förutom South Carolina har det spekulerats i North Carolina där det andra Volvobolaget, Volvo Trucks, har sitt nordamerikanska huvudkontor i staden Greensboro – och två timmars bilförd därifrån finns deras lastbilsfabrik i Virginia.

Men så blev det alltså inte. Enligt the tidningen Charlotte Observers nätupplaga kommer delstaten South Carolina att satsa 35 miljoner dollar på ett utbildningscenter som Volvo PV av allt att döma kan dra nytta av. Enligt Volvo PV:s talesperson Stefan Elfström har det funnits diskussioner om stimulanspaket med lokala och regionala politiker, som han inte vill säga mer om.

Själva beskedet att bygga en fabrik kom redan den 30 mars och då sades att slutligt besked om ort skulle komma inom två månader. Anledningen att fabriksbeskedet kom just nu 2015 har flera orsaker. Volvo ska bekosta fabriken via sitt kassaflöde och egna lån och har bara gjort vinst i drygt ett år. Dessutom har alla interna ledningsresurser varit upplåsta i Kina och på utvecklingen av ny plattform och motorer. Volvo måste också visa krafttag sedan försäljningen i USA sjunkit till nära nog hälften, 58 000 bilar i fjol.

Därmed kan Volvo PV:s USA-chef Lex Kerssemakers om tre år varje dag gå ut och luncha med Mercedes fabriksledning – även de planerar att bygga en fabrik för 4 miljarder kronor inom samma tidsrymd i samma stad. Och det kommer att ta Kerssemakers tre timmar med bil nordöst på väg 26 – Interstate 26 – att ta sig till konkurrenten BMW:s fabrik i Spartanburg.

Det är ett större beslut än många tror. Bolagsledningar har vänt och vridit på frågan i 60 år ända sedan 1955 då USA-exporten inleddes. Dollarns fluktuationer var en ständig huvudvärk för fabriksledningen i Göteborg. Inom Volvo PV har man sagt att varje förlorad krona i dollarkursen innebar ett tapp på närmare 3 miljarder kronor per år och förre vd:n Fredrik Arp sade att Volvo bara tjänar pengar i USA bara när dollarkurs gått över 7,50 kronor.

Jag har sagt det förr, men med tillväxt i Asien, Indien och Sydamerika och fabriker från 2018 i både USA och Kina – ska vi vara oroliga för jobben i Sverige och Gent? Svaret är nej på kort och medellång sikt, men på lång sikt borde svaret vara ja. Torslanda har en kapacitet på 300 000 bilar och Belgiska Gent 270 000 bilar – och på en mogen Europamarknad säljer Volvo bara runt 240 000 bilar.

Beskedet är en styrkedemonstration för Volvo- men också ett stort åtagande i form av skuldsättning, press att leverera positivt kassaflöde och framförallt att utveckla bilar som fyller upp alla fabriker. Dagens besked innebär nämligen att Volvo PV får en produktionskapacitet 2018 på över 900 000 bilar. Och målet är att producera 800 000 bilar år 2020.

Det gäller alltså att ligga i för vd Håkan Samuelsson.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar