Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Wolfsburg och Tyskland skakar fortfarande i konvulsioner efter 78-årige Ferdinand Piëchs snabba sorti som ordförande i lördags afton. För att prata med ett tyskt symbolspråk: Det är Timme Noll (fredsögonblicket efter andra världskriget) för världens andra största fordonstillverkare som inte bara står utan sin karismatiske ordförande – utan dessutom har en sårig ägarstrid i knäet.

Den stora frågan är – vem tar över efter Piëch?

Men innan vi går loss med spekulationer om detta. Låt oss kort titta på hur Volkswagen ägs och styrs – det är nämligen en snårskog av statligt-, familje- korporativt- fackligt- och börsägande.

Volkswagen styrs röstmässigt till 50,7 procent av familjerna Porsche-Piëch genom maktbolaget Porsche Holding.  Familjemedlemmarna härstammar alla från Ferdinand Porsche som var designer för den första folkvagnen åt nazistregimen och sedan startade Porsche. Familjen agerar med en röst. På papperet. I verkligheten har maktstriderna avlöst varandra – något som på lördagen plötsligt hissades upp i full dager när familjen Porsches representant Wolfgang Porsche vägrade stödja Ferdinand Piëch – och därmed i praktiken sköt ut sin kusin Piëch i kylan.

Delstaten Niedersachsen äger drygt 20 procent av rösterna men har dessutom ett slags gyllende aktie som ger dem rätt att stoppa viktiga beslut.

I själva styrelsen finns också en helt annan ordning än i Sverige: 10 av de 20 medlemmarna är fackliga och fackbasen Bernd Osterloh är en av de tyngsta makthavarna inom Volkswagen.

I lördags gick facken och delstaten Niedersachsen ihop i en pakt och körde ut Piëch – och familjen Porsche höll av allt att döma med.

Allt detta innebär svårigheter: En ny ordförande måste i praktiken ha stöd av fack och delstat – och naturligtvis av familjen Piëch-Porsche. Inom deras gemensamma ägarbolag har familjen Porsche en svag övervikt gentemot familjen Piëch, men Ferdinand Piëch är den enskilt störste aktieinnehavaren i VW med 6,7 procent av rösterna.

Han verkar inte ha några planer på att sälja. Bolaget är fortfarande hans liv.

Med andra ord: En ny ordförande ska godkännas av många parter med helt olika ingångsvärden. Och för första gången sedan 1960, när Volkswagen delprivatiserades efter att ha varit statligt sedan 1945, sätts den egendomliga styrningen av Volkswagen på prov.

Martin Winterkorn05MHN

Nuvarande vd Martin Winterkorn (tredje från vänster). Tar han klivet upp till ordförandestolen? Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

En het kandidat är naturligtvis vd:n Martin Winterkorn – som Piëch försökte avsätta så sent som för två veckor sedan. Fram till dess sågs han som den självklare efterträdaren till Piëch på ordförandeposten. Winterkorn är detaljernas mästare och kan bolaget som ingen annan. Nu seglar han åter upp som favorit. Men kan Piëch ännu sätta käppar i hjulet för Winterkorn?

Om Winterkorn lyfts upp som ordförande står både Porsche-vd:n Matthias Müller och den nyligen anställde Andreas Renschler som tog över ansvaret för tunga fordon efter Leif Östling som kandidater till vd-posten.

En annan intern ordförandekandidat, förutom Winterkorn, är utvecklingsdirektören Ulrich Hackenberg, som delar Piëchs passion för teknik och han har ett mycket gott nätverk runt om i koncernen.

 

WolfgangPorsche

Wolfgang Porsche sitter i Porsche 918 Spyder – han är idag ordförande i familjen Porsches maktbolag – blir han även ny ordförande i Volkswagen?

Blickarna vänds också mot Porschefamiljen och där särskilt den 72-årige Wolfgang Porsche som är ordförande i Piëch-Porsches maktbolag och talesperson för familjen. Fram till att han satte ner foten med Piëch i lördags har han ansetts som en man utan stark egen vilja.

Men även här finns problem. På lördagens möte gick Piëch, enligt tyska Handelsblatt, kraftigt emot att kusinen Wolfgang Porsche skulle bli ordförande. Åter är frågan hur stark Piëch egenligen är efter sin avgång. Men hårdnackat motstånd från Piëch verkar det  osannolikt att Wolfgang Porsche blir ny ordförande.

Det åligger familjen Porsche-Piëch att komma med förslag på ny ordförande – och familjen är splittrad. Det gör att det faktiskt är oklart om det hinns med att få fram en kandidat till årsstämman den 5 maj, alltså tisdag nästa vecka.

Något som kommer att förlänga processen är om det blir en extern ordförandelösning. Framförallt nämns den 66-årige Wolfgang Reitzle, som haft en rad höga positioner på BMW och Ford som het kandidat. För oss svenskar är han bekant som högste chef för Fords lyxbilsdivision, den så kallade Premier Automotive Group, mellan 1999 och 2002 där Volvo PV ingick. Han är ett starkt namn som ofta förekommer i spekulationer när det ska tillsättas ordföranden i stora börsbolag i Tyskland. Men han är nu ordförande i Continental – vilket kan räknas som konkurrent och sätta käppar i hjulet.

Om det finns konsensus för att Martin Winterkorn ska kliva upp som ordförande 2017, som det en gång var tänkt, kan det också bli aktuellt att interimsordföranden, den före detta IG Metallbasen Berthold Huber, sitter kvar som tillfällig ordförande fram till 2017.

Just nu torde telefonerna gå varma i Wolfsburg. Och en sak är klar: Hela havet stormar i Volkswagenkoncernens ledning. Volkswagens snåriga ledningsstruktur har aldrig satts på så hårda prov som nu. Och en joker i leken är alltjämt Ferdinand Piëch och hur mycket han vill styra med sina 6,7 procent av rösterna.

Få personer kan vara så bittra som patriarker som avsatts av sina egna. Titta bara på Sverker Martin-Löf i Sverige.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg