Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

I dag är fotograf Magnus Hjalmarson Neideman och jag i stadsdelen Zuffenhausen i Stuttgart och kör Zlatanbilen – nej inte Volvon utan en Porsche 918 Spyder, den salongsfähiga supersportbilen som går 4 mil på el och har nära 900 hästkrafter.

Fem bilar har sålts i Sverige och första kunden var just den kände fotbollsspelaren.

Här är ett gång frågor från Magnus – som jobbade som besatt i dag för att få körbilder och webb-tv, medan jag körde.

IMG_2507

Batmanbil? Fotografen Magnus Hjalmarson Neideman letar fotovinklar.

Alltså, vad är detta för bil?

– Det är egentligen två bilar i en – en råmande supersportbil med stor V8 – och en tyst och miljövänlig laddhybrid som susar 4 mil på el.

IMG_2495

Med kameran på huven som en stolt orm provkörde vi Porsche 918 Spyder i dag.

Hur då?

– Man kan säga det är en bil med två själar. Porsche hade supersportbilar som 959 från 1985 eller Porsche GT från 2003 som förebilder när projektet inleddes för nära tre år sedan. Därför har den en mastig bensin-V8 på 608 hästkrafter placerad mitt i bilen, bakom de två sätena. Men sedan har bilen en helt annan, moderare, lugnare själ: 918 Spyder har nämligen också två elmotorer, en på framaxeln och en vid bakaxeln, som ger 286 hästkrafter. Tillsammans har den otroliga 894 hästkrafter och ett vridmoment – tänk kraft – på 1280 Newtonmeter. Det är mer än på någon bil jag någonsin kört och det finurliga är att elkraften kommer redan från noll varv vilket gör den brutalt stark redan från början.

Hur är den att köra?

– Som en dr Jekyll och mr Hyde: Så länge man åker på ren eldrift är den ett under av mjukhet och det viner lätt från elmotorerna i vårens kvittrande fågelsång. Men om man ställer bilen i ett speciellt raceläge råmar V8:an med sina stora utblås bakom öronen på föraren med ett djupt grumligt, köttigt ljud som övergår till att smattra ursinnigt när man varvar. Det här en en bil med mycket kött och blod i. Och tro mig – den gillar att varvas. Hela bilen, där batteriet väger 120 kilo, ger en brutalt direkt respons i allt från gaspådrag till väghållning och automatlåda. Det är som att köra en gokart som förstorats tio gånger. Sprinten 0-100 kilometer i timmen går på otroliga 2,6 sekunder.

Vad kostar den?

– I Sverige kostar basversionen 7,5 miljoner kronor.  Det finns en snabbare version där 40 kilos viktbesparing kostar drygt 500 000 kronor. Och ja Zlatan Ibrahimovic var en av de första som köpte 918.Men alla 918 exemplar (man gör bara just så många) av bilen är redan köpta – och produktionen håller bara på fram till mitten av juni. Man handbygger 4 bilar per dag  – vi var även och gick runt i produktionen.

 

IMG_2602

Porsche 918 på rad i fabriken i tyska Zuffenhausen där bilarna handbyggs vilket tar 100 arbetstimmar per bil.

Mer då?

– Bilen handbyggs av drygt 100 personer på 18 stationer här i Porsches fabrik i Zuffenhausen utanför Stuttgart. Men det intressanta är vad Porsche tar med sig från projektet med 918 Spyder. Vad får vi se från den här bilen komma i exempelvis 911 Carrera eller den mindre Boxster? Och när jag frågade ingenjörerna här var svaret – inte så mycket. Det var det mest intressanta. Porsche har visserligen laddhybridversioner för både stora Mercedes S-klassutmanaren Panamera och suven Cayenne. Men att pressa in det stora och 120 kilo tunga batteriet i en Porsche 911 Carrera blir enligt ingenjörerna alltför dyrt, tungt och det finns för lite plats i bilarna för både elmotorer och ett batteri – som dessutom ska vara krocksäkert. Allt detta låter lite egendomligt från ett bolag med 4500 utvecklingsingenjörer – när uppstickaren Tesla uppenbarligen lyckats bättre.

 

Vad tar de med sig framåt då – eller har projektet varit greenwashing?

– De tar med sig lättbyggtekniken – men även den är dyr. Porsche tar kolfibermaterial från en firman Carbo Tech i österrikiska Salzburg. Även skruvar i titan istället för stål, fälgar i magnesium istället för aluminium är dyra. Men de stora erfarenheterna av hybridteknik i supersportbilen när projektet avslutas i mitten av juni tas med i Porsches större hybridorganisation. Och här har man lärt sig massor om samspelet mellan el- och förbränningsmotor i transmission exempelvis.

Kommer mer om denna bil?

– Ja stort test i Bil & Motor nästa vecka, webb-tv och något om fabriksbesöket och vad bilen – egentligen – betyder för Porsche kommer senare.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg