Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Under några timmar på Valborgsmässoafton trodde alla att Volkswagen fått två nya styrelseledamöter ur maktfamiljen Piëch – två syskondöttrar till Ferdinand Piëch. Men nu kommer uppgifter i Bild Zeitung att den utmanövrerade Piëch själv vill ha två helt andra kandidater. En sak är klar: Det råder fullt krig i familjen Porsche-Piëch som kontrollerar VW med 50,7 procent.

Kanske trodde du att stora världskoncerner som Volkswagen, eller för den delen bolag som SCA och Industrivärden styrdes strikt affärsmässigt, utan känslor eller att något så futtigt som personliga maktanspråk kom i vägen.

Ehh, tänk om.

En maktstrid som får tv-serien Game of thrones att framstå som Kalle Anka på julafton har sedan ett par veckor skakat Tysklands största bolag Volkswagen med 600 000 anställda. Och nu tar historien en ny, smått bisarr, vändning inför årsstämman som hålls på tisdag.

Allt började för två veckor sedan när koncernens patriark, den 78-årige (dåvarande) styrelseordföranden Ferdinand Piëch försökte  frysa ut sin vd Martin Winterkorn. Då vände sig alla med makt i bolaget mot gammallejonet Piëch: Familjen Porsche, delstaten Niedersachsen (som äger drygt 20 procent och har en gyllene aktie som ger dem vetorätt i viktiga frågor) och de viktiga facken. I lördags afton, under tumultartade former, avgick Ferdinand Piëch tillsammans med sin fru Ursula Piëch, som också var styrelseledamot.

Det var svårt att inte tänka på Anders Nyréns och Sverker Martin-Löfs sortier i Industrivärdens maktsfär i Sverige.

Efter det har spekulationerna om efterträdare gått glödheta.

På valborgsmässoafton kom så en officiell kommuniké från Volkswagen AG om att två syskondöttrar till Piëch går in som efterträdare till honom och frun Ursula.

Det var 57-åriga Louise Kiesling, som studerat och jobbat med mode och fordonsdesign och i höstas köpte det anrika textilbolaget Backhaisen. Hon är enligt tyska nyhetsbyrån DPA dotter till Ferdinand Piëchs äldre, och sedan 2006 avlidna syster  Louise Daxer-Piëch.

Den andra nya medlemmen var 34-åriga Julia Kuhn-Piëch. Den sistnämnda är dotter till Hans-Michel Piëch som också sitter i den 20 personer starka styrelsen och är Ferdinand Piëchs yngre bror Julia Kuhn-Piëch är fastighetsmäklare och dessutom styrelseledamot i VW-ägda lastbilstillverkaren MAN sedan 2014.

Enligt tyska tidningen die Weilt fick vd:n Martin Winterkorn själv uppgifterna från familjen Piëch. Och enligt tysk aktiebolagslag började de nya ledamöterna att fungera med omedelbar verkan.

Under några timmar medan valborgseldarna skänkte vårligt hopp tycktes det som om det stormvågorna bedarrat.

Men så kom nya smått sensationella uppgifter i Bild Zeitung – som alla stora tyska medier nu citerar, bland annat Frankurter Allgemeine Zeitung. Ferdinand Piëch går emot sina syskondöttrar som han, enligt uppgifter till Bild, menar saknar erfarenhet av bilindustrin.

Istället för han, som alltmer framstår som ett slags politisk vilde, fram två egna mycket erfarna kandidater: Wolfgang Reitzle och Brigitte Ederer.

Den 66-årige Wolfgang Reitzle har haft en rad höga positioner på BMW och Ford. För oss svenskar blev han bekant som högste chef för Fords lyxbilsdivision, den så kallade Premier Automotive Group, mellan 1999 och 2002 där Volvo PV ingick. Han är ett starkt namn som ofta förekommer i spekulationer när det ska tillsättas ordföranden i stora börsbolag i Tyskland. Men han är nu ordförande i Continental – vilket kan räknas som konkurrent och sätta käppar i hjulet.

Brigitte Ederer är 59 år och har varit koncernchef på Siemens och är i dag ordförande i det statliga österrikiska tåg- och banbolaget (Österreichischen Bundesbahnen).

Båda skulle dessutom kunna aspirera på ordförandeposten – som just nu är en helt öppen historia. Varken Volkwagen eller Porsche AG (det holdingbolag som familjerna Piëch och Porsche har ägandet i Volkswagen i) har velat kommentera uppgifterna om Piëchs nya kandidater till tyska tidningar.

Stanna gärna upp och tänk efter: Ferdinand Piëch som blev koncernchef 1993 och ordförande 2002 går emot sina egna syskondöttrar – efter att de formellt är valda av en rättsinstans i tyska Braunschweig.

Betänk också att familjerna Piëch-Porsche har 50,7 procent av majoriteten – och ska agera med en röst.

Den viktigaste slutsatsen är det är full strid inom ägarfamiljen. Och visst kan vi gapa och förvånas och till och med småle åt allt – men i den extremt konkurrensutsatta bilindustrin är turerna livsfarliga. På måndag är det ett extra styrelsemöte. Och på tisdag är det årsstämma i Hannover.

Exakt vad som kommer att hända där är inte klart – Piëchs snabba sorti och efterspel kom alldeles för nära inpå stämman för att vi ska kunna se detta exakt. Sedan i lördags styrs fordonskoncernen av interimsordföranden Berthold Huber, som är före detta ordförande för IG Metall och som har förtroende i alla läger. Han kommer formellt att leda stämman på tisdag och mycket talar för att han sitter kvar en tid, som en stabil brygga.

Men efter de senaste dagarna torde Volkswagenkoncernens jurister i Wolfsburg använda dygnets alla timmar för att försöka bena ut vad som egentligen gäller – allt för att världens andra största fordonskoncern ska få arbetsro så snart det går.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg