Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Tumskruvarna dras åt runt Nevs – som efter att ha pantsatt sitt billager nu måste komma upp med en lösning på sin tomma kassakista. Klockan tickar och man bör hitta en lösning innan juni månads utgång.

Enligt flera källor förhandlar Nevs med  kinesiska Dongfeng och indiska Mahindra. Mahindra ska vara intresserat av en ägarpost i Nevs medan Dongfeng ska vilja samarbeta runt den nya Phoenixplattformen.

Det känns lite förvånande att Dongfeng överhuvudtaget nämns. Dongfeng gick nämligen i vintras in och köpte 14 procent av den stora fordonskoncernen PSA Peugeot Citroën för 800 miljoner euro, motsvarande nära 7,5 miljarder kronor. Men där handlar det, av allt att döma, alltså om Phoenixplattformen och att kunna nyttja den på olika bilmodeller – även i storlekar ovanför och nedanför den 9-3-modell den först var avsedd för.

Mahindrakoncernen leds av Anand Mahindra och har ökat sitt börsvärde från 8 miljarder kronor 2003 till 90 miljarder 2013. Hela koncernen har runt 180 000 anställda. Bolaget har dessutom elbilar på sin lyra i form av Reva och E20 samt att man äger biltillverkaren Ssangyong.

Ingen tjänar på en konkurs, allra minst en köpare som riskerar att få bolaget lamslaget för lång tid framöver. Så räkna med att parterna försöker att hitta en lösning. Och att Nevs är i en tämligen dålig förhandlingssits.

Och många frågor återstår: Vad ser Mahindra i det avlövade Nevs och Saab – som varken har nya 9-5, 9-4X eller någon ny 9-3. Det har jobbats åtskilligt med den nya plattformen Phoenix, där man fick ta ett rejält omtag efter att GM vägrat skjuta till delar som tillhörde dem, men den är ännu inte färdig. Det finns ingen återförsäljarorganisation och i Indien måste man i princip bygga upp varumärket Saab från början.

Men det kan röra sig om något så vanligt i bilbranschen som prestige: Att Mahindras huvudkonkurrent Tata köpte upp Jaguar och Landrover. Om så är fallet har Nevs och Saab, som nu är ett synnerligen avlövat bolag, en väldig tur.

Och vad händer med varumärket Saab? Här kan Mahindra ha ett litet försprång. Huvudägaren Anand Mahindra är bekant till kusinerna Wallenberg. Men lita på att Saab AB – alltså det så kallade försvarssaab – kommer att nagelfara en framtida affärsplan. Saab AB förhandlar JAS-affärer i flera länder och kommer inte att tillåta att varumärket används om det skulle bli minsta skakigt. Efter kaoset under Victor Muller och Spyker – där konkurrenter använde de svarta rubrikerna för att smutskasta försvarsbolagt  är man milt sagt försiktig.

– Vi kommenterar inte exakt vilka vi pratar med men det handlar om två  asiatiska fordonstillverkare. Vi pratar dels ägande och dels utvecklingen av Phoenixplattformen, säger Nevs kommunikationschef Mikael Östlund.

– Man kan dela på utvecklingskostnader och komponentkostnader i plattformen, då blir kostnader lägre för var och en, säger han.

Åter – det är ännu för tidigt att säga om det kommer att rulla fler nya Saab-bilar. Nevs har oddsen emot sig och har uppskattningsvis juni månad ut på sig att hitta en lösning.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg