Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Från och med i morgon fredag får Tokyoborna se små, trehjuliga elbilar med namnet i-Road från Toyota på gatorna. Bilarna representerar två megatrender som just nu exploderar i bilvärldens storstäder: Små elbilar och bilpooler.

 

_i-ROAD_04

Två personer, vinande elmotor och max hastighet 60 kilometer i timmen. Så ser det ut i Tokyo från fredagen. Foto: Toyota.

Det är ett sexmånadersförsök där Toyota tillsammans med bilpoolsföretaget Park24 erbjuder de små elbilarna och man kan både boka bil och se tillgänglighet på nätet. Kostnaden är 30 kronor för varje påbörjad kvart och max lånetid är 2,5 timmar.  Modellen heter Toyota i-Road och namnet kan ses som en ironisk blinkning till Apples nyligen aviserade planer på en elbil. Men Toyota i-Drive visades ursprungligen upp på Genèvesalongen våren 2013 – långt tidigare än Apples intresse för bilar blev känt. Likt en motorcykel kan den 2,33 meter långa och 87 centimeter breda bilen luta inåt i kurvorna men är ända stabil som en vanlig fyrhjulig bil.

 

Toyota's i-Road chief engineer Yanaka sits in an electric vehicle in Tokyo

Toyotas chefsingenjör för Toyota i-Drive heter Akihiro Yanaka – här ses han i sin skapelse på torsdagen i Tokyo. Foto: Thomas Peter Reuters/TT

 

Sedan 2013  har Toyota gjort liknande försök i staden Toyota City i Japan och i franska Grenoble. Men framförallt är Toyotas försök en bredsida mot Daimlers bilpool Car2Go som erbjuder lilla Smart Fourtwo och finns i 30 europeiska och nordamerikanska städer. Totalt har Car2Go mer än en miljon medlemmar som bokar sina små, och i många fall eldrivna, Smart-bilar via en app på sina telefoner. Sedan några månader finns Car2Go även i Stockholm men några planer för Toyota att starta bilpool i Stockholm finns inte.

A staff member plugs a charger cable into Toyota's i-Road electric vehicle in Tokyo

”Smart mobilitet” är koldioxidfria små poolbilar. En del av lösningen för megastädernas miljö- och trängselproblem. Foto: Thomas Peter Reuters/TT

Just små elbilar i bilpooler är en stor trend som kallas ”Smart mobilitet. Denna kombination går hem i både västländernas storstäder och utvecklingsmarknadernas megastäder där man har problem med luftföroreningar, köer och perkeringsproblem. Samtidigt har vi trenden att antalet bilar i världen bara blir fler – framförallt i utvecklingsländernas storstäder vilket också gör Toyotas försök relevant.

 

 

A Toyota i-Road electric vehicle parks outside a hotel in Tokyo

Liten, kompakt och miljövänlig. Foto: Thomas Peter Reuters/TT

Runt 70 procent av bilisterna i storstäder åker ensamma i bilarna och kortare sträcka än 10 kilometer. Och det är inte bara Car2Go och Toyota som är på hugget. Bilpoolerna ökar starkt. Även BMW och Mini har sin bilpool ”Drivenow” som bland annat erbjuder bilar i Berlin, München och San Fransisco med totalt över 330 000 kunder och 2 400 bilar. Även Volvo PV är med på tåget och äger bilpoolen Sunfleet som tillsammans med Car2Go är de enda större bilpoolerna  i Stockholm – där det stora problemet är brist på parkeringsplatser.

En sak är säker: Bilpoolerna är här för att stanna.

Det är bara en liten annan sak.

Allt är inte frid och fröjd. För bildirektörerna är det som att långsamt förstöra sin egen marknad. För varje bil i en bilpool går tillverkarna miste om 15 nybilsköp, enligt the Economist. Mycket pekar på att siffrorna i Sverige och USA är mindre, kanske 7–8 bilar.

Det svider alltså ordentligt – men samtidigt har bilbolagen inget val. Det är sista livlinan att fiska efter nya kunder. Tar inte de chansen – gör andra det.

 

Toyota i-Road

Räkna med att dessa små elbilar blir en vanlig syn på vägarna. Några Stockholmsplaner finns dock inte för Toyota i-Drive. Foto: Darren Calabrese/AP

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg