Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Ytterligare ett kvartal har gått och på tisdagskvällen var det dags för Twitter att presentera sitt andra kvartalsresultat som börsbolag.

Det var återigen upp till bevis för mikrobloggens användartillväxt, men inte heller den här gången levererade Twitter några slående siffror.

Användarantalet gick upp från 241 miljoner aktiva användare per månad till 255 miljoner, en ökning med 5,8 procent under kvartalet. Det är dock bättre än föregående kvartal då användartillväxten låg på 3,8 procent.

Twitter growth Business InsiderAnalytikernas förväntningar har varierat mellan 262 och 255 miljoner aktiva användare och marknaden var uppenbart besviken när rapporten kom ut. Twitters aktiekurs har i skrivande stund rasat med över 10 procent på eftermarknaden.

Liksom nyhetssajten Business Insider har sammanställt i grafen till vänster, har Twitters användartillväxt gått stadigt nedåt fram till årsskiftet.

När det gäller resultatet ser det bättre ut. Omsättningen landade på 250 miljoner dollar (runt 1,6 miljarder kronor), vilket är en bit över förväntningarna som låg på 241,47 miljoner dollar. Det innebär en ökning av omsättningen med 119 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Hela 80 procent av annonsintäkterna kommer från mobilen och under första kvartalet hade Twitter 198 miljoner aktiva användare i mobilen per månad. Twitter har även integrerat det mobila annonsnätverket Mopub som man köpte upp i september förra året. Det når, enligt Twitters vd Dick Costolo, en miljard användare i mobiloperativsystemen Android och IOS både på och utanför Twitter.

Gällande vinsten så förväntades Twitter förlora 3 cent per aktie, men gick istället in på 0 dollar per aktie. Nettoförlusten under kvartalet låg på 132 miljoner dollar (cirka 870 miljoner kronor).

Twitters vd Dick Costolo sa, under bolagets konferenssamtal om kvartalsrapporten sent på tisdagskvällen, att han är nöjd med kvartalet.

– Jag tycker att vi har gjort goda framsteg med användartillväxten och vi fortsätter den produktutveckling vi startade under förra kvartalet, sa Dick Costolo.

Det innebär bland annat en designuppdatering som Twitter har gjort, där mikrobloggen närmar sig Facebook i utseendet, som ska göra det lättare för användare att förstå tjänsten.

Dick Costolo sa också att engagemanget på Twitter har ökat under kvartalet med 26 procent upp för favoritmarkerade och vidareskickade twitter-inlägg. Och att mikrobloggens version av sidvisningar – ”timeline views” – har gått upp från 148 miljarder under förra kvartalet till 157 miljarder det senaste kvartalet.

– 3,3 miljarder användare såg till exempel twitter-inläggen från Oscars-galan, sa han.

Hans ord hade dock ingen effekt på New York-börsen där Twitters aktie låg på den rekordlåga kursen 38,16 dollar när konferenssamtalet var slut. Det är långt under rekordet på 74 dollar per aktie och priset på 45,10 dollar som Twitter öppnade med vid börsintroduktionen i november förra året.

LÄS OCKSÅ: Twitters användartillväxt en besvikelse
LÄS MER: Bilton om Twitters börsnotering: ”Bra timing – dålig användartillväxt”

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson