Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I veckan kom nyheten om att Facebook tar efter Twitter och inför sökbara hashtaggar – symbolen # man sätter framför ett ord för att kategorisera eller beskriva någonting.

Facebook är sen på bollen och hashtaggar har länge varit en del av Twitter, och andra tjänster som Instagram och Pinterest.

LÄS OCKSÅ: Han tog hashtaggen till Twitter

Numera ägs ju Instagram av Facebook, och införandet av hashtaggar hos den sociala nätverksjätten gör att foton går att gruppera över de två nätverkens gränser.

Vissa menar att hashtaggar har blivit onödiga. Att de numera är ett uttryck för ironi och att beskriva vardagshändelser. Men faktum kvarstår att taggarna gör det lättare att i realtid följa ett visst ämne, diskussion eller konferens.

Och hashtaggar är också ett användbart verktyg för marknadsförare som vill annonsera utifrån vad folk diskuterar. Det går även att använda olika hashtaggar för att driva trafik och uppmärksamhet till produkter och tjänster, och följa vad folk diskuterar inom ett visst område. Vilket är just det Twitter erbjuder annonsörer.

Hittills har det varit Twitter som det har hänvisats till i annonser och i tv-rutan när det gäller hashtaggar. Men med Facebooks 1,1 miljarder användare skulle den sociala nätverksjätten kunna ta över en del av det.

”Jag förväntar mig att vi antingen kommer få se att Twitter-loggan försvinner, eller att Facebook-loggan läggs till”, skriver Josh Constine på Techcrunch, angående hur företag och events kommer att använda hashtaggar i en artikel med rubriken ”Facebook kapade just varje annons som nämner Twitter-hashtaggar”.

Samtidigt uppmärksammar han att det inte är säkert att hashtaggen blir populär på Facebook. Men blir den det så kan det ta udden av vad Twitter tjänar pengar på.

Resultat från en sökning på hashtaggen #sanfrancisco

 

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson