Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det har varit mycket snack om att ungdomar skulle lämna Facebook. Men en undersökning från Pew Research Center’s Internet & American life project under 2012 visar att hela 94 procent av tonåringar i USA har ett konto där, och att 77 procent använder det.

Samtidigt imponerar inte den sociala nätverksjätten på dem. För många vuxna, vänner som delar med sig av överdrivet mycket och för mycket drama, är utlåtandet.
”På Facebook antyder folk saker och säger saker, även bara med ett gillande, som de
skulle inte säga i verkliga livet”, svarar en 14-årig flicka.

De vill ändå vara på Facebook i och med att de flesta är det, och att det på så sätt är en viktig del av deras sociala liv. Men många upplever att det inte finns samma sociala press i nätverk som Twitter och Instagram.

En genomsnittlig tonåring har 300 vänner på Facebook och 79 kontakter på Twitter. Facebook dominerar, men ökar inte nämnvärt i andel. Det sociala medium som istället har seglat uppåt bland ungdomar är Twitter. Från 16 procent under 2011, till 24 procent 2012 är aktiva på mikrobloggen, och den ökningen är större än bland vuxna.

En anledning till det skulle kunna vara att det pushas för Twitter i olika kanaler, som på tv och på Youtube. Och många unga hänger på Youtube men, enligt undersökningen, har endast sju procent ett konto där.

Många av de svarande nämner Instagram, men bara 11 procent har ett konto där och när de tillfrågades under en dryg månad från juli till september 2012 hade nätverket i fotoappen inte växt sig lika starkt. Det gäller även exempelvis chattappen Snapchat.

Hos bloggplattformen Tumblr, som köparen Yahoo hoppas ska kunna öka upp coolhetsfaktorn för internetjätten med, har bara fem procent av tonåringarna ett konto.

Studien, med titeln ”Teens, social media, and privacy”, har också tittat på vilken inställning tonåringarna har till säkerhetsinställningar och integritet i de sociala nätverken. Det visar sig att många av dem väl medvetna om det, även om de delar med sig av allt mer innehåll. 60 procent har en privat profil på Facebook och vet hur inställningarna fungerar. Och 74 procent har också aktivt tagit bort kontakter de har i nätverken.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson