Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det var ett smart drag av Yahoo att anställa Marissa Mayer som vd för en dryg månad sedan. Hon är en uppskattad person i dalen och det ger Yahoo lite av en ny chans, vilket har märkts i uppmärksamheten från medierna, samtidigt som förväntningarna är höga.

I hennes första meddelande till de anställda, några dagar efter att hon tillträtt som vd, var andemeningen ”jobba vidare med det ni gör innan det kommer nya besked”.

– Jag har några idéer, men jag behöver utveckla ett fördjupat perspektiv innan jag gör några ändringar i strategi eller inriktning, skriver hon i meddelandet, som först var publicerat på teknikbloggen All Things Digital.

Trots att strategin inte är offentliggjord tyder allt på att Marissa Mayer ska gå i fotspåren av sitt tidigare jobb på Google och satsa på produktutveckling, och att Yahoo ska gå mot att tydligare vara ett teknikföretag.

Yahoo har historiskt sett ofta kallat sig självt ett medieföretag då det levt på annonsintäkter. Och även om man så klart kan vara ett teknikinriktat medieföretag har företagets ambivalens kring vad det är, enligt bland andra grundaren till Ycombinator Paul Graham, bidragit till dess nedgång.

För att känna sig hemma på Yahoo har Marissa Mayer anställt några av sina allierade från Google. Bland de Anne Espiritu som jobbade med PR mot konsumenter på Google, och som nu jobbar med PR på Yahoo. Häromdagen fick även över Andrew Schulte, tidigare marknadsansvarig på Google, som numera är Marissa Mayers personalansvarige. Hon verkar även leta efter en COO – en operativ chef – att ha vid hennes sida. Lite som Sheryl Sandberg är för Mark Zuckerberg på Facebook. Så att hon kan fokusera på produkterna och en eventuell COO på de ”dagliga affärerna”.

Marissa Mayer förväntas röra runt en hel del i grytan när det gäller personal och det har redan börjat. Den före detta tillfällige vd:n Ross Levinsohn har redan lämnat och efter honom bland andra HR-chefen David Windley och hans närmaste man Grant Bassett. Och i går gick Wayne Powers, ansvarig för försäljningen på USA-marknaden.

Marissa Mayer har infört att hon hädanefter själv kommer att vara inblandad i alla nyanställningar. Men för att göra allt det hon vill, som att nyanställa, utveckla produkter och köpa upp andra företag, krävs det kapital. I början av augusti meddelade Yahoo att man eventuellt inte kommer att dela ut de omkring 4 miljarder dollarna (cirka 28 mdkr) företaget kommer att få från försäljningen av hälften av sin 40-procentiga andel i kinesiska e-handelsjätten Alibaba. Något tidigare ledning lovat. Den eventuellt uteblivna utdelningen ledde till att företagets aktiekurs gick ner.

Fluktuerande aktiekurser är dock inget Marissa Mayer vill att hennes anställda ska fokusera på. Hon har tagit bort aktierutan på företagets intranät och menar att de anställda ska fokusera på produkter istället för på företagets finanser. En litet steg i arbetet mot att försöka vända skutan.

Alexia Tsotsis på teknikbloggen Techcrunch skriver om att Yahoo måste hitta en företagskultur för att lyckas och att locka dit talanger. Liksom Facebooks kultur är ”the hacker way”, Googles är ”nördar”, och Apples är ”bra design”, skriver hon.

Marissa Mayer har startat sitt vd:skap med att vara synlig för sina anställda, till skillnad från den förra vd:n Scott Thompson. Öppna fredagsmöten där personalen kan ställa frågor, gratis lunch, och munkar till folket på den Yahoo-ägda fototjänsten Flickr är några sätt som hon försöker få de anställda med sig och att attrahera nya talanger. Men det måste ju till mer än så.

En av de sakerna är skapa en tydlig extern identitet för företaget. För vad står Yahoo för egentligen? Vet du? Och nu pratar jag inte bara om faktiska produkter som vi många känner till, som Yahoo Mail eller Yahoo Finance, utan som företag.

Styrelsen för Yahoo har gett henne ett par år för att försöka ställa saker och ting tillrätta. Om hon lyckas är en annan sak, men de anställda verkar tro på henne. En av dem har till och med gjort en plansch med hennes ansikte och med ”hopp” skrivet under, liksom den som gjordes med president Barack Obama vid förra valet, som är uppsatt i Yahoos lokaler i Sunnyvale.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson