Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I förrförra veckan skrev jag om ryktet kring att Microsoft skulle köpa den sociala nätverkstjänsten för företag – Yammer. Och i dag bekräftar Microsoft affären som mycket riktigt landar på prislappen 1,2 miljarder dollar (cirka 8,4 mdkr).

San Francisco-företaget Yammer ska ingå i divisionen Microsoft Office, och enligt vd:n David Sacks ska han driva vidare sitt team som ska fortsätta att utveckla tjänsten. Han skriver på Yammers företagsblogg att tjänsten över tid kommer att kopplas ihop med Microsofts andra produkter som Sharepoint, Office 365 och Skype.

Yammer är ett socialt nätverk, likt Facebook, som företag kan använda för internkommunikation. Liksom jag skrev i mitt förra inlägg innebär förvärvet att Microsoft utökar sitt utbud av sociala tjänster för företag. Ett område där de har konkurrens från exempelvis Salesforce och Oracle. Nu gäller det för Microsoft att hitta sätt att tjäna pengar på Yammer som i dag har fem miljoner användare, varav runt 20 procent betalar för tjänsten och resten använder gratisversionen.

Köpet har gett upphov till en del upprörda röster från användare som är oroliga för att de inte ska få behålla det Yammer de gillar, när Microsoft lägger vantarna på det. En snackis från dalen är att Sarah Lacy, grundaren till teknikbloggen Pando Daily som är baserad i Silicon Valley, gick ut i en bloggpost förförra veckan och bad vd:n David Sacks att inte sälja. Vilket i sin tur ledde till att hon inte fick komma på hans födelsedagsfest med 1700-talskläder, som var helgen därefter.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson