Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Facebooks aktiva förvärvsstrategi av mobila tjänsteföretag fortsätter och verkar inte ha saktats ner av den misslyckade börsnoteringen. En av nyheterna här i Silicon Valley på förmiddagen är att Facebook bekräftar köpet av företaget Face.com, som utvecklar teknik för ansiktsigenkänning på webben och i mobila applikationer. Ett köprykte det pratades om redan i början av 2011 och som blev aktuellt igen i slutet av förra månaden.

Facebook är inte ensamt om att ha köpt ett företag med teknik för ansiktsigenkänning. Apple har Malmöbolaget Polar Roses teknik i olika tjänster, även om det förvärvet (gjordes 2010) aldrig blev officiellt bekräftat. Google köpte företaget Pittsburgh Pattern Recognition i juli förra året, och i december lanserades funktionen ”Find my face” som kan aktiveras för att tagga ansikten i foton i nätverket Google+. Google har också experimenterat med ansiktsigenkänning innan det, bland annat med Google Goggles och i fototjänsten Picasa.

Och nu har Facebooks köp av det israeliska företaget Face.com alltså bekräftats. Det finns inga uppgifter om köpesumman, men källor till teknikbloggen Techcrunch uppger att den är runt 100 miljoner dollar (cirka 700 mkr). Medan källor till All Things D säger att den är lägre, runt 55-60 miljoner dollar (runt 385-420 mkr).

Förvärvstrenden visar att de digitala jättarna köper upp mindre bolag för att få ordning på tekniken för ansiktsigenkänning.

Facebook har redan ansiktstaggning för foton, ”Tag suggestions”, i tjänsten på webben, och använder Face.coms teknik för det. Men i det mobila gränssnittet, i Facebook-appen och Facebooks nya kamerapp Camera, finns inte den funktionaliteten. I de kan man i dag klicka på ett foto för att ange en tagg, men de söker inte automatiskt efter ansikten.

Nu tar Facebook steget fullt ut och köper Face.coms teknik och anställda, säkert också för rädslan över att någon annan skulle köpa det.

På Face.coms företagsblogg skriver vd:n Gil Hirsch om mobil utveckling och indikerar att det är det som hans team ska fokusera på hos Facebook. Företaget har i dag en app för IOS, Klik, där funktionaliteten redan finns för att tagga Facebook-foton i mobilen. Enligt mättjänsten Appdata har den 40 000 användare i månaden.

En integration av tekniken direkt i Facebooks appar kommer sannolikt göra att de om ett tag kan känna igen dina vänner på fotona du laddar upp, och att du kommer att få förslag på vem som är vem.

När Facebook lanserade ”Tag suggestions” i webbtjänsten i juni förra året fick företaget kritik för att bara rulla ut tjänsten som standard, utan att fråga användarna först om de ville ha den. Något Google aktade sig med för ”Find my face” och frågade först om man ville aktivera tjänsten. Facebook fick be om ursäkt, ändrade inställningarna och gav användarna möjlighet att stänga av funktionen.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson